Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat de genade particulier is - pagina 126

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat de genade particulier is - pagina 126

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

116

Van den Engelenzang evenals van Johannes' en Zacharias' woorden we opzettelijk, om alleen ditmaal den Zoon des menschen

zwegen zelven

te

spreken. Op het „in de menschen een welbehagen" velden komen we later terug.

laten

uit Efrata's

vm.

HET EEUWIGE WOORD. Niemand

kan

tot

mij

Vader, die mij gezonden

komen, heeft,

tenzij

hem

Joh. 6

:

de

trekke. 44.

afdoening van de drie synoptische Evangeliën komen we thans Johannes. Ter onderscheiding schreven we daarom boven dit op„het Eeuwige Woord", gelijk boven het vorige „de Zoon des stel menschen"; overmits alzoo op den persoon van den Christus het sprekendst een, naar beide teekeningen verschillend en dus eigenaar-

Na

tot

dig, licht valt.

Ook

raadplegen we, bij het opslaan van Johannes' Evanwat Jezus zélf gezegd, gedaan of van zijn persoon en bedoelen getoond heeft. De stukken van Johannes den Dooper blijven dus liggen. En evenzoo de tegenredenen van de discipelen en de omstanders. Ook de opmerkingen die de Evangelist in zijn verhaal invlocht. Alleen om Jezus' eigen oordeel over het particulier of algemeen karakter der genade, is het ons voor het oogenblik te doen. Al het overige blijft buiten aanmerking. En om dan bij het weergeven van Jezus' uitspraken met zekere orde en regelmaat voort te schrijden, bepalen we ons tot vijf punten, die we achtereenvolgens met de door Jezus zelf gegeven verklaring

gelie,

ditmaal

uitsluitend

zullen toelichten. lo.

Ook

De verhouding van Jezus

tot

Israël en de volkeren.

in het Evangelie van Johannes vinden we ten opzichte van verhouding tot Israël en de volkeren, evenals in de drie synoptische Evangeliën, juist dezelfde gegevens als ons reeds in het Oude Verbond door de profeten geboden waren. Hierin bestaande, dat het heil eerst beperkt is tot Israël; bestemd is om van Israël uit naar de volkeren te vloeien; en aldus uit Israël en de volkeren één nieuw geestelijk volk zal bereiden, waarover Messias koning moet zijn. Dat oorspronkelijk het heil tot Israël beperkt is en alzoo in Israël Jezus'

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's

Dat de genade particulier is - pagina 126

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 270 Pagina's