Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heils termen - pagina 216

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Heils termen - pagina 216

2 minuten leestijd

206

kend met haar vederen. Een herder stelt ze u voor oogen, die het afgedoolde schaap op de schouders draagt en terugbrengt naar de kudde. Een moeder met haar zuigeling, een vader met het teergeliefde kind in de armen, treden voor u op als teekenen, als zinbeelden en openbaringen van de liefde, waarmee onze (ïod ons mint. En waar reeds door deze Ijeeldengalerij de liefde des Eeuwigen in krachtige trekken, met levendige kleuren, in vorm en wezen voor u staat, wordt de drijfkracht dezer Goddelijke liefde zelfs tot over de grens van den hartstocht gebracht, waar de huwelijksband van man en vrouw, het huwelijks verlangen van Bruid en Bruidegom, ja, schier de zinlij ke liefde zelve u als openbaringen voor oogen treden, van de onbegrepen, nooit gepeilde liefde, waarmee Gods liefde de kinderen zijner liefde mint.

XIL

BEELDEN EN SCHADUWEN VAN GODS LIEFDE. Gij

zult

genoemd worden: Mijn lust is want de Heere heeft een lust

aan haar, aan u.

Jesaia 62

:

4.

Meest in beelden van „persoonlijke" liefde teekent de Heilige Schrift ons de liefde onzes Gods. Niet dan met kiesche spaarzaamheid en heilige soberheid brengt ze u de betuiging, „dat God de Liefde is" en, liever dan aan dit hoogheerlijk woord door te veelvuldige herhaling zijn kracht te roeven, toont ze u de afschaduwing van de liefde des Eeuwigen in de liefdesbetrekking van ouders en kinderen, van bruid en bruidegom, van man en vrouw. „Schaduw" drukt beter dan „beeldspraak" de beteekenis uit, van, wat de Heilige Schrift met de verwijzing naar deze beelden uit het werkelijk leven beoogt. Opzettelijke Openbaring toch en niet wil-

Vergelijking

met die beeldenreeks bedoeld. Het verschil] tusschen Schaduw en Beeldspraak springt in het oog. Iemand werpt zijn schaduw zelf. Geen ander kan dit voor hem doen. Met hoe ruwe omtrekken ook, in die schaduw toont zich de gestalte van zijn wezen. Voorts, de schaduw bewijst zijn tegenwoordigheid, want ware hij er niet, of trok hij zich terug, ook zijn schaduw zou niet meer gezien worden. Eindelijk, de sclcaduw is niet slechts aan zijn gestalte en zijn verschijning, maar ook aan zijn beweging en werking gebonden. Met elke verandering in hemzelf, moet ook zijn schaduw zich wijzigen. Er wordt dus werkelijk in de schaduw iets van den persoon zelf geopenbaard. keurige

is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 294 Pagina's

Heils termen - pagina 216

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909

Abraham Kuyper Collection | 294 Pagina's

PDF Bekijken