Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 384
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Sacra Scriptura (Pars Secunda).
210 blijven,
maar
gij
moet aan
uwer
mij de verdediging
overlaten. Voetius voelde het gevaar
stellingen tegenover
de zwakkere theologen
;
Dit duurde tot de Fransche Revolutie
meegesleept.
niet en
zij
Rome
werden
toen werd het geloof door
;
het sterk geworden ongeloof verdrongen en bespot. Hieraan maakte Schleiermacher weer een einde hij zei het geloof moet in de mystiek terug, en hij vermengde zoo de beide Logossen. Toen stond het Réveil op, niet slechts :
;
maar ook op theologisch-wetenschappelijk gebied. Doch de beide in Ritschl zien wij reeds hoe de Logos kosmikos den anderen Logos weer verdringt. Hiertegen ontstond in alle landen op
kerkelijk
elementen konden niet saamblijven en
eene sterke
Nu
reactie.
De
was de lex scripta van mee ? Eerst zei die „gij zijt de waarheid," en alleen door valsche exegese zocht men zijne stellingen bepleiten. Tot de 10e eeuw was het gezag der Schrift absoluut, ieder geloofde te daaraan. De tyrannenmoord, de theorieën van de absolute democratie enz. zocht men toen te bepleiten uit de Schrift. En die argumenteering was serieus. Daarna erkende men de Schrift als zeker wel het sterkste argument, maar terug tot den Locus de S. S.
Heilige Schrift
den Logos Hagios. Wat deed de Logos kosmikos
daarnaast kon nog wel
iets
geargumenteerd
lede de auctoritas S. S. af te
liever-
tot het rationalisme en supra-
zijn
het wilde aan den een het
;
aan den ander het profane geven. Het rationalisme zocht op ratio-
Christelijke,
gronden de dingen der Schrift
te
verdedigen en wilde dus van die
scheiding niets weten en werkte zich in elk terrein
toch
Nu begon van
de rede.
uit
nemen. Dit duurde
gemeenschap van goederen gehuwd
nalistische
:
Het supranaturalisme doet denken aan een man en een vrouw,
naturalisme. die niet in
er
ontzield,
zoodat
niets overbleef
er
in.
Maar zóó werd de
dan de menschelijke rede en
Schrift in
alle
landen het klaarste ongeloof op den kansel kwam.
Na Schrift
bleef
ven aan de
En het
van
afloop
dit
proces voelde
nog een macht.
Schrift,
De
begonnen nu de
antiquiteiten prikkelen steeds de niet
genoeg
moest verklaard,
is
te
alles.
Logos
Dit
is
rische
Schrift te
hoe die Schrift en
ratio
critiek te
om
er
kwam.
Men beschouwt
assimileeren.
de Schrift zoo
humana
er
:
wij zijn er
beschouwen
nog
niet.
De
De
uit
Dit
is
een antiquiteit.
als
mannen van wetenschap.
de beteekenis der historische
kosmikos
dan wat de
toch nog
zeggen dat men de Schrift
minachting van de Schrift.
de Schrift verklaren
men
wetenschappelijke mannen, geheel afgestor-
Zij
niet gelooft,
voelden, dat
maar dat ook
het standpunt der diepste
haar als een corpus vile ratio
humana
critiek.
Het
stelt zich is
;
men wilde dus boven
de poging van den
elkaar te halen, dat er niets overblijft
van over hebben
wil. Dit
proces zoekt de histo-
volvoeren door het rad van boven naar beneden
het keert het tot dusver beledene op drie manieren om.
te
draaien
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's