Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 384

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Sacra Scriptura (Pars Secunda).

210 blijven,

maar

gij

moet aan

uwer

mij de verdediging

overlaten. Voetius voelde het gevaar

stellingen tegenover

de zwakkere theologen

;

Dit duurde tot de Fransche Revolutie

meegesleept.

niet en

zij

Rome

werden

toen werd het geloof door

;

het sterk geworden ongeloof verdrongen en bespot. Hieraan maakte Schleiermacher weer een einde hij zei het geloof moet in de mystiek terug, en hij vermengde zoo de beide Logossen. Toen stond het Réveil op, niet slechts :

;

maar ook op theologisch-wetenschappelijk gebied. Doch de beide in Ritschl zien wij reeds hoe de Logos kosmikos den anderen Logos weer verdringt. Hiertegen ontstond in alle landen op

kerkelijk

elementen konden niet saamblijven en

eene sterke

Nu

reactie.

De

was de lex scripta van mee ? Eerst zei die „gij zijt de waarheid," en alleen door valsche exegese zocht men zijne stellingen bepleiten. Tot de 10e eeuw was het gezag der Schrift absoluut, ieder geloofde te daaraan. De tyrannenmoord, de theorieën van de absolute democratie enz. zocht men toen te bepleiten uit de Schrift. En die argumenteering was serieus. Daarna erkende men de Schrift als zeker wel het sterkste argument, maar terug tot den Locus de S. S.

Heilige Schrift

den Logos Hagios. Wat deed de Logos kosmikos

daarnaast kon nog wel

iets

geargumenteerd

lede de auctoritas S. S. af te

liever-

tot het rationalisme en supra-

zijn

het wilde aan den een het

;

aan den ander het profane geven. Het rationalisme zocht op ratio-

Christelijke,

gronden de dingen der Schrift

te

verdedigen en wilde dus van die

scheiding niets weten en werkte zich in elk terrein

toch

Nu begon van

de rede.

uit

nemen. Dit duurde

gemeenschap van goederen gehuwd

nalistische

:

Het supranaturalisme doet denken aan een man en een vrouw,

naturalisme. die niet in

er

ontzield,

zoodat

niets overbleef

er

in.

Maar zóó werd de

dan de menschelijke rede en

Schrift in

alle

landen het klaarste ongeloof op den kansel kwam.

Na Schrift

bleef

ven aan de

En het

van

afloop

dit

proces voelde

nog een macht.

Schrift,

De

begonnen nu de

antiquiteiten prikkelen steeds de niet

genoeg

moest verklaard,

is

te

alles.

Logos

Dit

is

rische

Schrift te

hoe die Schrift en

ratio

critiek te

om

er

kwam.

Men beschouwt

assimileeren.

de Schrift zoo

humana

er

:

wij zijn er

beschouwen

nog

niet.

De

De

uit

Dit

is

een antiquiteit.

als

mannen van wetenschap.

de beteekenis der historische

kosmikos

dan wat de

toch nog

zeggen dat men de Schrift

minachting van de Schrift.

de Schrift verklaren

men

wetenschappelijke mannen, geheel afgestor-

Zij

niet gelooft,

voelden, dat

maar dat ook

het standpunt der diepste

haar als een corpus vile ratio

humana

critiek.

Het

stelt zich is

;

men wilde dus boven

de poging van den

elkaar te halen, dat er niets overblijft

van over hebben

wil. Dit

proces zoekt de histo-

volvoeren door het rad van boven naar beneden

het keert het tot dusver beledene op drie manieren om.

te

draaien

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's