Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 678

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 678

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Deo (Pars Altera.)

244

niet

georigineerde

het

in

wezen een tweede wezen, onderscheiden naast

het

origineerende ?

Denk dat

in

met

het

u slechts in

wanneer

gij

Wanneer dus God de Heere door

zij

Wezen

de

De

fout

van

al

er

is is

dan

identiek

laten

schuilt

het Goddelijk

zelfbewustzijn, waarin Hij zijn

Wezen

die, in

hierin,

buiten het Goddelijk

hoe weinig ook, zich

strijd

met de daad van

geheel obiectiveert.

nu noodig

zal het

dan ook alleen

Wezen

vallen. Daarom is elke voorstelling, wezen poogt voor te stellen, geheel

Ter nadere adstructie

Zoon een

meer zichzelven obiectiveeren,

de kettersche secten, zooals de Sabellianen,

van

zelfobiectiveering

dubbel

Gods

Neen, het

zich te obiectiveeren in den Hij niet

Emanatisme, het Tritheïsme, Arianisme etc,

een

j

dan zou

ontstaan,

liet

maar een ander. dat

opwekt,

in u

wezen.

tweede wezen het

bewustzijn

zelf

een tweede wezen ontstaan naast u ?

„mijzelf"

uw

:

zijn,

dat wij overstappen op het

aesthetisch gebied. 1.

een

Zoolang wij in ons denken bevangen blijven, hebben wij nog maar met vorm van ons menschelijk bewustzijn te doen, maar de menschelijke

geest heeft niet enkel den denkenden

hebben

theologen, die dit

begrippen,

alleen

niet

geheele

verbeeldingsleven Schrift

beeldspraken

vertoond

meer gegeven 2.

Gaan

nissen,

wij

door

dat

ook

wel

loonend

om

te

bijna

veel

verwaarloosd,

door

blijkt

is,

zij

te

;

wij

vooral door

gezet hebben,

onvergeeflijker

nooit de Openbaring geeft in den

dien der verbeelding

vorm

denk aan de symbolen,

heel de Openbaring, aan de typen waarin

het

aanstonds dat de Openbaring dus veel

tot

op den Christus, dan zien wij

gebruikt, en uit den symbolischen

allereerst

Ook

dringen.

nog verder

Hem

Hij

Nu

den vorm der verbeelding.

in

is

in

etc.

dan

is,

veel

ons

van het denken, maar steeds Christus

voorstellingen.

een geheel verkeerd begrip de aesthetica op

uit

omdat de Heilige visioenen,

vorm maar ook den verbeeldenden vorm,

maar ook

in

hier

vorm van

uit de^e/(/"/:e-

zijn onderwijs,

de verbeelding van den mensch aangrijpt.

Het

is

dus

dat aesthetisch leven van den menschelijken geest in te ligt

weer door analogie eene

illustratie

van het mysterie

dat wij bespreken; wij beweren nooit, dat iemand een mysterie kan verklaren,

maar wel, dat het naaste

Wat plaats,

het

is

Wanneer

hij

het

kan illustreeren en de voorstellingen oproepen, die er

mede overeenkomen. er

dat

in

er

verbeeldingsleven,

het leven van den idealen kunstenaar? den eminenten kunstenaar eene conceptie is, dan heeft er dit eene Goddelijke vonk hem van binnen aanraakt, iets wat

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 678

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's