Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 465
college-dictaat van een der studenten
§
De ma^istratu
12.
in
sua
437
in ecclesiam relaiione.
Mahomedanen en Boeddhisten hier kwamen, zou men gaan spreken van een Mahomedaansch en Boeddhistisch kerkgenootschap, kortom het woord eenige
zou dan
„kerk"
niet
anders beteekenen dan een vereeniging van burgers, die
ten doel stelt de bevordering van het Christendom,
zich
medanendom
of
wat men
Jodendom
of
Maho-
wil.
Daardoor nu wordt het wezen van de kerk aangetast en aangerand en wel 10. daardoor, dat de qualiteit, waarin men optreedt in de kerk niet meer
was
die van credentes esse,
want niemand kan
ree,
maar van cives
esse,
dat de gedoopte kinderen iure eigenlijk niet tot de kerk
20.
lid
konden behoo-
van eene vereeniging worden dan die wilskeuze
heeft.
Daardoor wordt dus het organische karakter van de kerk verbroken.
werd aan de kerk de slag toegebracht, dat zij haar organisatie niet ontleenen mocht aan den aard van haar eigen leven, aan eigen natuur en aan de ordinantiën voor de kerk in Gods Woord gegeven, maar dat ze 30.
Verder
zich in den
vorm van
het genootschapsleven, van het Vereinsleben moest laten
inschroeven, 40.
Alle
samenhang tusschen
door
dit collegiale
50.
Het wezen
ecclesia visibilis en ecclesia invisibilis
werd
standpunt geloochend. der
kerk
werd aangerand, doordat met het genootschap-
ook ging toepassen op de verzameling der kerken in een geheel land en terwijl nu naar den aard der kerken, de kerken zich vereenigen moeten om samen in kerkverband te leven, werd door het collegiale stelsel een universitas personarum, een vereeniging van menschen over het ganscheland, idee nu
een landsgenootschap gevormd. Maastricht, ze werden te
De inwoners van
Dordrecht, Leeuwarden en
zamen leden van eenzelfde genootschap.
Hierdoor werd
.
10.
het recht van de plaatselijke kerken vernietigd en
2
wat veel erger
.
volkskerk, die niets te
werd de kerk genationaliseerd, werd de kerk eene is, maken had met Duitsche, Fransche, Engelsche en andere
buitenlandsche kerken, als openbaringen van de oeconomische kerk van Christus in die landen, maar als een nationaal op zichzelf staand verschijnsel, als een universitas personarum in Nederland.
Het spreekt vanzelf, naal
dat,
waar eenmaal
dit
begrip van volkskerk en natio-
genootschap op de kerken werd toegepast,
deelen van de kerk van Christus over de wereld blijft
die
komt
hij
band nog bestaan in meer tot zijn recht.
alle
levensband tusschen de
finaal
werd afgesneden. Wel
herinneringen en sympathieën, maar formeel
niet
Rome kon nog
concilies
houden van kerken
uit
de gansche wereld, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's