Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 448
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE FOEDERE.
54
Maar
op het vasteland van Europa gelegen staan ze bloot aan gevaar van
nu,
internationale
verwikkeling.
moeilijkheden
het
hoofd
Op
echter zijn ze niet in staat aan die
zichzelf
bieden,
te
Was
't
dus niet slechts een aardigheid,
maar gebiedende noodzakelijkheid, dat ze een verbond drieën hadden ze macht,
Was
't
Alleen met z'n
sloten.
een kv^estie van veiligheid van het nationale
leven.
Toen nu deze
Triple Alliantie bestond, moesten Frankrijk en Rusland ook
wel weer een gezamenlijke de Triple Alliantie op
was
hier
weer
het dus
waardoor het verbond
De
niet
de
Om
geworpen.
evenwicht
Er moet evenwicht
andere.
wat
dat
Anders was
moest.
Wat
Italië
van Jezus' woord
is
gaat
bij
volstrekt geen
in
de andere de
in
mogendheid om met
Maar De balanskwestie dus
vies van de Italianen.
is
Dat
de andere.
voor Mij
niet
een balans, waaraan
de eene komt, moet het wel
Frankrijk gegaan.
„Wie
:
in
is
de ééne schaal kan,
Oostenrijk
bij
is,
Er
rust hierop.
Italië
zijn.
groepeering
niet bij mijn
gedachte
maar de drang der omstandigheden,
niet in
iets
Oostenrijk een verbond te sluiten. het
Ook
kwam.
alles,
beletten,
te
vrije wil
stand
tot
Nu moet
zich toch
van beiden, dan waren ze alleen verloren.
uitdrukking politiek
twee schalen.
Wierp
tegen deze drie.
alliantie sluiten
één
is
is,
is
dan ook de diepe
tegen Mij".
Deze
uit-
spraak rust op de overweging, dat partijkiezen noodzakelijk en neutraal blijven
onbestaanbaar
van
het
den
anderen
schap.
Geen
is.
menschelijk
Dat
Altoos
staat een verhouding, hetzij is
Aan
handhaven.
Allen
zijn
bestaat
er
we
saamsteilende leden
den eenen en
tusschen
van vriendschap,
hetzij
van vijand-
de idee van het politiek evenwicht.
Engeland
Alleen
non-interventie.
saamleven.
kan,
omdat
vasteland
't
het op een eiland
ligt,
zijn
geïsoleerde positie
verbonden, zou het noodzakelijk
moeten
partij
kiezen.
Het sterkst der wereld zijn,
die
is
ligt
deze gedachte uitgesproken
een vijandschap Gods.
in
vriend
is
van
A,
is
:
Zoo wie dan een vriend der wereld
wordt een vijand van Gods gesteld".
Wie nu een
Jacobus 4 4: „De vriendschap
Er
zijn
twee machten
:
daardoor een vijand van B, want het
twee tegenover elkander staande groepeeringen.
In
wil
A en
B.
zijn
dienzelfden zin moet ook
Abraham „een vriend van God is genaamd geweest". Dat wil niet zeggen, dat God Abraham in Zijn vertrouwen nam en innigen omgang met hem onderhield. Maar het beteekent dit de heele wereld ligt als een vijand tegenover God, Door nu met die wereld te breken, wordt Abraham Gods vriend, een naam dus homogeen met „verbondeling". In 't internationale spraakgebruik vinden we die beide woorden dan ook te zamen nations amies verstaan Jacobus 2
:
23, dat
:
:
et
alliées.
In
Spreuken
17
:
17
staat
:
„Een vriend
heeft te allen tijde lief".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's