Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 90
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Magistratu.
62
den
maar
mensch,
oorspronkelijker!
bij
wijze van rudera voor den mensch
behouden. Dit strekt zich verder
v^ant de stuiting door de Gratia
uit,
op
niet alleen tusschenbeide
intellectueel gebied,
Communis
treedt
maar ook op ethisch en aesthe-
tisch terrein.
Er
in
is
den
mensch
een besef over van recht en onrecht, van waarheid
en leugen, van goed en kwaad. Dit besef werkt door de conscientie. scientie behoort dus thuis op In
had de mensch geen conscientie, want de conscientie werkt
Paradijs
't
God den mensch de
na den val schonk
negatief. Eerst
De con-
Communis.
ethisch gebied van Gratia
't
conscientie als schuts-
engel en betoonde Hij daarmede een daad van Gratia Communis. Paulus'
niet
wet schrijven
in
de Heidenen de wet
dat
verklaring,
beduidt
ben,
hetzelfde
hunne harten" en
een daad van speciale genade.
is
Communis de
in
de belofte van
als
„Zij
De
hun hart geschreven heb-
Jer. 41
:
„Ik zal mijn
33, 34.
zullen Mij allen kennen."
bedoeling van Paulus
conscientie in het hart van den
is,
Dit laatste
dat de Gratia
mensch behouden en bewaard
heeft.
Op
aesthetisch gebied geldt
Ook de
alles leelijk.
duisternis, boosheid, en als
openbaring van
van
zonde
de
't
zelfde.
De zonde
in
haar doorwerking maakt
wat uitkomt
hel draagt een aesthetisch karakter, zijn
in
in
haar
„Inferno", teekent de hel
gedrochtelijke en monsterachtige. Bij groote doorwoeling
't
krijgt
onschoonheid. Dante,
de laaggezonkene zin en smaak
in
't
ruwe en gemeene.
Doordat de Gratia Communis nu de doorwerking der zonde heeft
gestuit, heeft
de gewone mensch een aesthetisch besef, smaak en zin voor het schoone en waardeert 2
hij
het, als iets, dat
hem van God toekomt.
Positieve werkingen.
Dit
komt
't
sterkst uit in de
Gods, waardoor
hij
voor ons zoo verborgen daad van
personen creëert.
de andere tien lalenten ontvangen
Hoe komt
heeft, dat er
het, dat
nu
hier,
't
mysterie
de eene mensch
vijf,
dan daar een geniaal
man opstaat, zonder dat hij die genialiteit aan zijn vader en moeder ontleent? De Schrift antwoordt „God formeert hun aller hart", d. w. z., dat de grondtype van iemands persoon met het in hem schuilend genie en talent een onmiddellijke daad Gods is. Had de zonde rechtstreeks doorgewerkt, dan zou elk :
genie voor het booze besteed worden en ren
(Cf.
Multatuli).
niet gezegd, dat tatuli
en
in
zij
tegen de gruwelen allerlei
geweest
al
het geniale zich ten verderve kee-
ook buiten de wedergeboorte om, mag hun talenten ten booze besteden. Het optreden van Mul-
Van
kringen
(Cf. Confucius,
alle genieën,
in
zijn
Indie droeg een nobel karakter. er geniale
mannen voor
't
Buddha, Plato, Aristoteles etc).
Op
allerlei
menschdom Zij
allen
gebied
ten zegen
hebben naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's