Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 958
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christü (Pars Tehtia).
142
Golgotha
niet
is
verklaren,
te
waar God Adam
men de
tenzij
doortrekt tot het paradijs,
lijn
Daar begint Golgotha; wat tusschen het paradijs en Golgotha geschied is, staat met Golgotha in levensverband. De wortel van het kruis gaat tot in het paradijs terug. Niet alleen tot in Israël met zijn offers en ceremoniën, maar tot in den zondvloed, ja tot in het slachten van het lam om Adam's en Eva's naaktheid te dekken.
Maar dit is eeuwen lang vijand
zal
riep.
niet
—
en
zijn
zaamheid
van
lijn
van Golgotha gaat ook vooruit, reeds 19
tot
den jongsten dag, en eerst
als
de laatste
gedaan en heel het geslacht der uitverkorenen
Christus
—
ingegaan
zal zijn
ook eerst dan
zal
gaat
niet
te
eeuwige zaligheid
De door
genoeg.
dan
onafgebroken
rusteloos,
Daarom
het rilsc.
is
door
in
de
gaat de werk-
tot dat tijdstip toe
en
taak als Middelaar voleindigd zijn en Hij het koninkrijk
zijn
overgeven aan den Vader. Die werkzaamheid van Christus
splitst zich in zijn profetischen, priesterlijken
en koninklijken arbeid en dien arbeid volbrengt Christus van het paradijs af tot
Golgotha en van Golgotha
—
arbeid
van
Uitdrukking
wat de kerk
is
tot
dat
leert
nu
toe.
Wij zagen
ook zien van
wij zullen het nu feit,
werk rusteloos doorgaat,
Van die intercessio moet dus Met zijn werkingen, die van
uitgaan en met zijn strijd tegen zonde en Satan hebben wij hier dus niet
maken
te
werk.
priesterlijk
zijn
geisoleerd zijn koninklijke en profetische arbeid.
Hem
reeds van zijn profetischen
dat Christus' priesterlijk
de intercessio Christi.
in
dit
Nu
dat
;
profeet
hij
als
als
koning.
tot
zijn
rechterhand
de gemeente deze voorstelling heerschende geworden, dat
en
priester zijn taak heeft afgedaan en
was
zij
De
Zoo
drie
dan van
Hij
en
priester
Gods.
ambten, alsof laarschap.
bij
Profeet
dood
koninklijke arbeid.
zijn
is
helaas!
is
na
nu alleen nog regeert
30ste jaar tot
zijn
Gethsemané
;
daarna
opstanding en hemelvaart koning aan de
zijn
Sabelliaansche
overgebracht op de drie
Triniteitsleer
opeenvolgende openbaringen waren van Christus' Midde-
bleef
er
natuurlijk
de prediking voor de intercessio geen
in
plaats over. Ziet
vraag,
men dus goed
dat er een leemte
in,
wat Christus' priesterschap
Twee
tempel ?
uitersten
moeten
den
in bij
het
is,
dan komen wij thans
hemel
is?
Is
antwoord op
in
tot
de
den hemel een
die vraag vermeden.
Enkelen (vooral de Engelsche Methodisten) willen den hemel voorstellen naar aardsche vormen
dat
anderen
zijn
even gevaarlijk door zich den hemel
vaag, onbelijnd, vormloos en zonder
als dit
;
;
toont
de
aardsche
in
de openbaring aan Mozes,
hemel
wel
vormen en
degelijk lijnen
vorm,
in
gestalte.
De
te
denken
Heilige Schrift verbiedt
de profetieën en de Openb. van Johannes,
gestalte
verschillende,
aanbiedt
maar
toch
—
zeer
zeker van de
een analogon biedend
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's