Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 88
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima).
70
de theologia naturalis buiten de revelatie omgaat en alleen de theologia revelata vrucht van deze laatste
Maar deze opvatting is onjuist. Van God is nooit Ook de theologia acquisita in het paradijs
is.
andere kennisse dan revelata mogelijk.
was
revelata
ook de theologia
;
rudera der schepping toekomt,
Deus
est qui sese revelat
scheiding zou dus Dit ter
zijn
:
ja,
welke den gevallen mensch
acquisita, zelfs
coram mente
ook de cognitio Dei
insita
is
uit
de
revelata
Eene betere benaming en onder-
nostra.
theologia revelata naturalis en theologia revelata specialis.
voorkoming van misverstand.
Doch
nu daargelaten, was de voorstelling aldus
dit
godgeleerdheid,
die
de
buiten
omgaat, en daarnaast eene godgeleerdheid, die
:
Er
eene natuurlijke
is
dus ook buiten de Schrift
wedergeboorte en
de Schrift wordt verkregen.
uit
Bronnen voor de theologia naturalis waren dan de rudera van de cognitio Dei de traditie van het paradijs en de openbaring Gods in de natuur en de
insita,
geschiedenis Heilige te
;
de tweede theologia was bron en principium eeniglijk de
voor
Op
Schrift.
die
kwam men
voortspinnende,
lijn
doen,
er ten slotte toe,
waarvan men
als bestond er feitelijk tweeërlei theologie,
de andere niet de Heilige Schrift noodig had.
En
om
de eene
bij
dit is ten
laatste
wel,
bij
zelfs
zoover gegaan, dat men tweeërlei dogmatiek naast elkander plaatste, een
klein dogmatiekje,
men,
naar
het
waarin
dogmatiek,
men
bij
natuur kon
elk bijv.
God bestond
dat
staan,
de
uit
Zoo kwam
Heilige Schrift. te
waarin die punten der Godskennisse werden behandeld, die
heette,
te
weten komen, en eene groote
dogma argumenteerde bij
den^ locus de
Deo
uit
in het kleine
kwam
dogmatiekje
en eeuwig, almachtig, onzienlijk was, maar
groote dogmatiek werd er dan bijgevoegd, dat Hij Drieëenig kort
de mysteriën der
was
etc.
in
In
de het
de inhoud van de zgn. theologia naturalis hierop neer, dat er was
God, deugd en onsterfelijkheid; daarmee had men in de theologia revelata niet meer noodig, naar men zei, wijl men daar handelde over het verlossingswerk, de Drieëenigheid enz. En natuurlijk, toen nu eenmaal die twee dogmatieken en theologieën groote.
parallel
Vooral
schrijven,
waren
de
loopen, kreeg de kleinste veel meer bijval dan de
gingen
hunne
menschen, die gaarne
er bijzonder
belijdenis
Men
mee ingenomen.
op een
stuivertje
deed er gewoonlijk nog
bij
„Heb uwen naaste lief als uzelven!" en dan meende men al aardig vroom kunnen zijn, want bij dat andere, dat gehaspel uit de groote dogmatiek, kon men toch niet bij. Men heeft dan ook gezien, dat, naarmate die beide theologieën zelfstandig werden, het geloof in de theologia revelata is afgenomen en
te
de
theologia
naturalis
de
theologie des Bijbels zou
dogmatiekje en atheïsme.
theologie
gewonnen
werd. zijn,
In
plaats dat de wereld voor de
heeft de groote
nog overboord geworpen en
is
massa ook dat kleine
men doolgeraakt
in
materialisme
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's