Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 720
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Tertia.)
30
onze aandacht van de opera Dei afgeleid en op den Deus operans geconcentreerd.
Nu komen we
II.
de paragraaf
in
een punt, dat
tot
de vraag aangaande den Deus operans uitvoering van
de
toch
alleen
het
in
't
algemeen bespreekt
de saamvatting van Zijne
in
maar ook
besluit,
Niet
actie.
het besluit zelf en de
gedachte, waaruit het voortkomt, behooren tot de opera.
menschelijk
het
In
onder den besluiten
alleen
arbeid.
men over
ook
arbeid
den van
bezigheid
het
God
onderwerp
zijn
na dien
Het
denken
daarom
wij dus, en
kan men de
bijv.,
er over schrijven gaat,
denkarbeid komt men dan
—
over
het dan
is
stuk
men
heeft voor
en
rekenen,
een
de
tot
het voltooien van het
en
ook
niet
vreemd
als wij bij
den Heere het indenken, besluiten en uitvoeren onder het werken saamvatten,
mits wij in
't
oog houden, dat het
den mensch
Bij
ook
werk op
als
vatten
te
scheiden worden, alsof
zij
den mensch liggen
Bij
omdat
toe,
realiteit
identiteit
in
zij
om
van
gescheiden
elkander
;
maar
bij
indenken, besluiten en werken niet zóo onder-
:
Hem
gescheiden lagen.
door successio temporis gescheiden, daar
het onderscheid zoo eerst,
als bij ons.
het indenken en het besluiten
van denken, besluiten en doen.
denken
wij
;
op dezelfde wijze kan geschieden
zijn
zij
;
die drie
temporede
niet
het niet noodzakelijk
is
God den Heere mogen
zoo
van
opstellen
het
Bij
schrijven.
werk onderscheiden
nu eens het denken en besluiten op
wij
weer noemen wij de uitvoering van denken en
dan
gedachte, die tot
nemen
leven
en
arbeid
onmerkbaar
daarna spreken
is,
zijn,
nooit
soms
toch
Gaan
wij.
er geen voorafgaand overleg hoeveel treden er
is
Al schijnt het ons
het niet zoo in de
is
wij een trap
dan
af,
is
hoe wij onze voeten zullen
maar toch is er feitelijk eene overweging, al bemerken wij het niet. De snelheid, waarmede gedachte en werk elkander opvolgen, is ontzaglijk, en toch is er successie evenals bij het licht hoe plotseling het ons ook bezetten
enz.,
;
schijnt, toch is er
ook daar opeenvolging. Die successie
is
kenmerk van
al
het
geschapene en wordt noodzakelijk gevonden van den mensch. Dit opeenvolgende en die onderscheiding wij
voor
spreken wij
die
met
den
onderscheiding
onderscheiden.
samen, ding
in
splitsen niet
mond,
dan
is
samen
Vatten
en
wij
;
van
daarom die
Bij
drie
God den Heere
drieën van éen ding in
ons nog temeer
uit,
omdat Wij
zijn
dien
kant
indenken,
is
dus instrumenteel
er
besluiten
en
uitvoeren
onder het eene begrip van „bezig zijn"
dat een saamvatting van drie dingen en niet splitsing van éen
drieën. in
bij
met de hersenen en werken met de hand
denken
hebben verschillende organen
feitelijke
komt
verschillende uitingen ook verschillende organen bezitten.
:
het begrip van een
wiens opus wij logisch
in
is
het
echter
anders, daar
is
het een
den Deus cogitans en exsequens vatten wij
Deus operans, maar het
drieën splitsen en deelen.
is
de Deus operans,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's