Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 558
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
:
LOCUS DE Sacramentis.
84 onder
O. V. gratiam figurant, non exhibent
't
;
en dat ze bedoelden de mun-
dities corporis, en niet de mundities animi.
Een ander
de
sacrament
het
de sacramenten van het O. en N. V. opheffen, en ze op één
Maar zoodoende
stellen.
lijn
mystieke kant
De
aan
van
te
Men
het sacrament.
Zoo kwam men
dat
uit,
sluit n.1. uit
wat de
juist,
de bloot symbo-
er toe
nemen, waarbij de bezegeling en geestelijke werking
lijn heeft er oog voor, dat het genadeverbond in de twee bedeeSchaduw en Vervulling één zelfde strekking heeft maar dat het ;
van
bestaat
verschil
Voorbeduiding en Verwerkelijking
;
en dat
dit verschil
z.g.n.
Sacramenta
de sacramenten moet worden gezocht.
bij
De vraag
II.
men
ter zijde gezet.
rechte
lingen
ook
vernietigt
van den verhoogden Middelaar
actie
van het sacrament.
is
lische voorstelling
wordt
de voorstelling van die Gereformeerden, die elk onder-
uiterste is
tusschen
scheid
hoe men
is,
denken heeft
te
over de
Operum, waaronder men dan verstaat „den Boom des Levens", der kennisse des goeds en des kwaads". begrip van sacrament en van werkverbond sluiten elkander uit de
Foederis
en „den
Het
Boom
;
voorstelling, alsof er toen reeds sacramenten waren, heeft dus Ie
en
Wijl
in
dijs is
alle
sacrament
werkverbond
het
objectieve
er niet
een wonder ondenkbaar
zonder zonde.
lijk
is
een
;
de
Het
sacrament
genomen.
Waar
sacrament
juist
lijk
is
het
in
het
—
zelf.
alle
is
objectief
in het
is
para-
moge-
juist
de aandui-
van objectieve
werkverbond worden gedacht.
in
Hij is het heil objectief
den Middelaar buiten ons
afhangt van de actie van den Middelaar, zoo
van een sacrament
In het
werking plaats subjectief,
Daar nu het sacrament
gebonden aan den Middelaar.
heil
—
geen herstel door een ingrijpende daad
vertooning, symbolische afschaduwing, bezegeling
genade, kan het ook niet 2e
een subjectieve werking voegt,
dan een subjectieve werking.
normalen toestand heeft
In
door inwerking op den persoon ding,
bij
geen zin
werkverbond
te spreken, wijl er
is
ligt,
het
en het
onmoge-
geen Middelaar
Werkverbond en sacrament sluiten elkander uit. Zoo men dus in a Mark, Brakel enz. leest, dat die boomen sacramenten waren, zoo heeft men dat met critiek te lezen. Na die afbrekende critiek moet ook weer opgebouwd. Die boomen in den hof hadden wat te zeggen. En al waren ze geen sacra-
is.
menten,
toch waren ze wel signa.
Geheel valsch
is
echter de conclusie
:
de
tot het genus signa, de boomen waren signa, dus waren boomen ook sacramenten. Ze waren geen signa van gegevene genade, maar van iets, wat men schuwen moest. Beide zijn ze signa, maar andersoortig,
sacramenten behooren
:
die
samenhangende met de geaardheid der beide Verbonden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's