Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 370
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Magistratu.
342
De in
de rechtsbegrippen en rechtsordeningen
rechtsbeseffen,
Zoo
leven der natuur gegeven.
't
moeder
zorgt de
Thesis V.
Thesis VI.
quae
naturae advenit, ea adnascitur aut infunditur: hanc
humanam legem
appellamus.
Lex
quae inspirata
divina
informat
creaturis
dus vanzelf
er voor.
(Lex,)
divinam, illam
zijn
heeft een vader gezag over zijn i<ind, en
eas
est,
Deo
a
infusa
et
rationalibus
notionibus communibus et singularibus supra naturam,
ad finem supernaturalem supernaturali ductu transmittendas. Thesis
legibus,
illis
bono
fertur,
est,
quam
ferunt homiiies ratione procedentes ab
ad communes conclusiones
turn
ad
turn
sarias,
Lex humana
VII.
determinationes
particulares
rerum negotiorumve de quibus
neces-
iustas, honestas, utiles et
conditioni fertur, et
personarum
quarum
circumstantiarum, quae
accidunt accommodas.
eis
komt hij tot het wezen van de Israëlietische wet. Harum iegum perfectum exemplum est in lege Mosis. Nam legem naturalem
In thesis VIII
moralibus, divinam ceremonialibus adiunctis ad documenta gratiae,
praeceptis
humanam
politicis et iudicialibus declaravit.
Junius toont nu aan, hoe wij
ken voor onze
Mozes
er
niet
los
bij,
maar
uit
de wet van Mozes conclusies moeten trek-
en rechtsverhoudingen.
maatschappij
hij
leidt alles af uit
Israël
de wet van
de § staat, was ze voor het de volkomenste wet, het perfectum exemplum, en indien er
de plaats aan voor de wet van Mozes. toenmalige
Hij brengt
de lex aeterna en geeft dan
Zooals
in
weer een volk kwam, dat precies hetzelfde was als Israël, verkeerend in precies dezelfde omstandigheden en wonend in hetzelfde land, dan zou de wet van Mozes ook voor dat volk de meest preciese wet zijn.
Hoe kunnen Allereerst
wij
nu met die wet
te
Het ceremonieele
stellen,
komen als
maar om
in
in
deze wet moreel,
is.
is
niet
gegeven met de bedoeling
om
een rechtsorde
zou, af te drukken.
De ceremonieele wetten moeten
te
zamen opgevat
één aanschouwelijk onderwijs, als een tableau vivant, ons gegeven
eenerzijds
in
het
in
een aanschouwelijk beeld het beeld van Christus, die
persoon en het werk van Christus dat
werk gaan?
moeten we daarbij onderscheiden tusschen wat
politiek en ceremonieel 10.
te
te verstaan.
om den
Dit had de dubbele beteekenis,
Oude Testament de geloovigen van
die
dagen
in het
groote ceremonieele tableau vivant den persoon en het werk van den Christus
schaduwen voor zich zagen en dat anderzijds degenen, die den Christus uit Nieuwe Testament kennen, teruggaande op het ceremonieele tableau vivant nadere verklaring vinden van wat het werk van Christus voor hen geweest is. de Zoo ook gaat Paulus in zijn brief aan de Hebreen telkens tot de ceremoniën
in
het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's