Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 669
college-dictaat van een der studenten
§
De
4.
193
signis praecursoriis.
Eenerzijds verschijnt Hij piaatsbekleedend, anderzijds als de Teweegbrenger
van de verlossing;
beladen met de zonde en
als
verzoenende de zonde; de
als
menschelijke factor of het menschelijk object, dat lijden moet en de goddelijke
Daarom
factor of het goddelijke object, dat verlost.
het snijpunt van die beide lijnen. Dit mysterie
Als de Christus aan het hout de kruises hangt, dan
volk af en Hij
ligt
Hem
ze op
moet nu ook
Dat
verlost.
is
het eenige,
onze rechtvaardigmaking, daar deze het bewijs is.
de zonde van het
last
bezwijken.
Maar
wat gebeuren moet. Welnu, het
Daarom
geschiedt aan den morgen van den derden dag.
ervan verlost
al
is
moet onder dien
(object). Hij
unio naturarum
naam: Immanuel.
zijnen
in
ligt
in 'de
ligt
is,
de opstanding
ligt in
dat de zonde
weg
dat Hij
is,
Dat was het culmineerend punt van heel het verlossingswerk.
Dit heilig mysterie evenwel, dat aan het kruis en in de opstanding uitkomt,
was
in
de profetie van
nog maar uitgestippeld en
Israël
in
zijne groote lijnen
getoond.
We
zoeken dan nu de subjectieve
De algemeene aanduiding
is
:
op.
lijn
God
zal u verlossen. Hij
onze hulpe, ons hoog vertrek, onze toevlucht, onze
Doch hoe
zal die verlossing
de tweede vraag
En dan
zijn.
is
het
in
gen. Het
is
dan ook opmerkelijk, dat
zou
reeds
Gen. 3:15.
De
is
God. „Ik
verlossing
om
groote
zelf tot
ons
zich onder onze zonde te buifeit,
dat de Verlosser
in het paradijs duidelijk is
mensch
gevindiceerd.
zal vijandschap zetten"; en dat niet tusschen
maar „tusschen uw zaad en dat der vrouw", dus gerealiseerd worden door een mensch raadselachtig aange-
den Satan en tusschen Mij de
dit
de eerste openbaring
auctor
— zoo moet
antwoord: daardoor, dat God
komt en
in
onze rotssteen,
van Gods wege worden gerealiseerd ?
onze menschelijke natuur ingaat
zijn,
is
sterkte.
zal
;
duid door „het zaad van eene vrouw'.
De
eerste
anders
wordt verder
profetie
allicht eruit
geheel
in
de schaduw gelaten en omdat
zou kunnen worden opgemaakt, dat een held de verlossing
zou brengen, wordt nu weer meer,
om
verwarring te voorkomen, het alge-
alle
meene denkbeeld aangegeven, dat de verlossing van Eerst daar,
waar Gods
God
zal
komen.
speciale openbaring begint, gaat die verlossing kleven
aan menschelijke personen en geslachten. Aan Abraham wordt eene epexegese
gegeven van Gen. 3 de apostel
in
den
:
15, als het
brief
heet „aan
wordt dus het zaad van Abraham. Iwaalf zonen van Israël fetie
uw
zaad"
(in het
enkelvoud, gelijk
aan de Galaten met nadruk opmerkt). Het zaad der vrouw
n.1.
Daarna gaat de belofte over op een der
op Juda en
in
den stam van Juda wordt de pro-
der verlossing nader gehecht aan het huis van David. Het eerst vinden
deze wondere 2 Sam. 7
V
:
profetie, 12,
13
waarin eigenlijk het geheele mysterie ontsluierd
s.s.
Er
is
hier sprake
we
ligt, in
van een huis van steen en een, 41
uit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's