Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 230
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU.
202 10
er
de eerste voorstelling, die
Bij
ook
De bisschop
lijn.
al
Rome
durfde
Rome
den staatsvorst.
bisschop wereldlijk gezag had, want daarmee
de bisschoppen op gelijke
zij
de Roomsche was,
staat als kerkvorst naast
een
dat
op,
prijs
feitelijk
voor uitkomen, liggen de koningen en bisschoppen op ééne
niet openlijk
lijn
met de koningen. Voor den
stelde er
juist stelden
keizer, als
boven
de koningen staande, werd dan een exceptie gemaakt. Het gevaar hierbij is: 10 dat het burgerlijk leven onder den kerkdijken invloed komt en aan de en de natuur van den burgerstaat geweld wordt aangedaan,
geaardheid
zooals dan ook in alle 2
wanneer
dat,
kerk
overheid optreden, zoodat
als
aarde
kerkelijke en burgerlijke
men de
de kerk eene overheid bestaat.
in
de bisschoppen
zijn
Ditzelfde vindt
men
macht op een rang gesteld worden,
een wereldsch karakter aanneemt en de bischoppen binnen de
kerk
de
Roomsche landen geschiedt
is
dan Suzerein, maar
met souverein en overheidsgezag bekleed.
men ook
in
de Synodale Genootschapskerk. Daar laat
niet zelf regeeren,
Christus
voorstelling krijgt, dat er op
Christus
maar
er
is
een overheid aangesteld
in
het Synodaal Bestuur.
tweede schema wordt het
20 Bij de
wezen op
kerkelijk
zij
Het
gedrongen.
koningschap van Christus vervalt geheel, de kerk heeft geen zelfstandig bestaan,
meer het regnum
niet
is
tak
ook
zoo
is
er in
geen Rex, maar de kerk
Evenals de mensch
staatsdienst geworden.
van den
bestaat,
Christi, Christus is
den staat een geestelijk en
uit ziel
stoffelijk
een
en lichaam
orgaan.
twee takken van staatsdienst staan onder de Overheid van het
is
Deze
land, die èn
de burgemeesters èn de rechters èn de predikanten aanstelt.
Oldenbarneveld heeft wel nooit gevraagd, dat de magistraat de predikanten
zou aanstellen lijn
;
't
ging alleen maar
om
het recht van aanstellen.
Op
dezelfde
werden de burgemeesters door de vroedschappen gekozen. De approbatie Dan eerst waren ze dienaren van de ze van de Overheid hebben.
moesten
Staatsoverheid.
de Synodale hiërarchie worden althans onder de orthodoxen het eerste en tweede schema vermengd. Haar eigenlijke opkomst was eene vermenging, daar In
het
instituut uitging
hoogheid digen ligt
over
tegen
evenwel
hem zich,
De
hierop
maar
Christus, niet
omdat
alleen
bij
hij
zich aanmatigde,
I
Christus' koninkrijk
op
den koning, maar vooral
niet gewezen hebben.
zij
bij
de predikanten, die
kwaad
Ds. Molenaar zag dit
heeft ten slotte het hoofd voor koning
voorstelling
Deze overwas een zonDe schuld zette.
van 1816 van den koning en landsoverheid.
de kerk, die koning Willem
der synodaal-orthodoxen
is,
Willem
I
in,
verzette
gebogen.
dat de koning zijn macht van
Christus heeft en zoo ook over de kerk haar moet uitoefenen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's