Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 951
college-dictaat van een der studenten
!
CaputV. Dh Mediatoris niets
put
Er
bij.
hier dus een begrip
is
ook met het oneindige
was
velen,
zijn
dus geenszins
ligt
menschen waren er
Neen,
redden.
te
dat
hierin,
't
;
't
licht
altoos
't
zelfde.
Voor
De
allen, al
uitsluitend
ligt
de eene mensch
De vraag
nog zoo-
oorzaak, dat zoovelen ten verderve gaan,
genoegzaam was om alle genoegzaam geweest zijn, al
dat lijden zelf zou
de eene mensch zich wèl, de andere
dat
hierin,
En de reden waarom
of
de andere
dit wel,
de
weer in 't welbehagen Gods. ook was om voor allen te
dit niet doet, ligt
van Christus'
bedoeling
lijden
gelden, laten wij hier onbesproken en verwijzen daarvoor naar
Dat de genade particulier
—
is"
drage toch wel zorg
„Uit het Woord, Geen Christus pro omnibus handhaven van de particuliere genade, de beperken. Doet men dit, dan neemt men de
deel het
bij
waardij van Christus' lijden niet te
I
;
De
de
dat
geldt,
gaat,
Christus
Zijn evangelie
kracht
niet alleen gezet tot
is
is
niet alleen
een reuke
En dat komt omdat ook voor
des levens maar ook een reuke des doods. verloren
:
:
van hen weg, die verloren gaan.
een opstanding maar ook tot een val
die
het nu
is
er
Christus' lijden niet
zich niet stelt onder de uitstraling van Christus' lijden.
schuld
Zoo
waren
10 ja lOOmaal meer gezaligden, maar de oorzaak van dat ten ver-
derve gaan
Men
Middelaar. 135
wordt nooit uitge-
sufficientia: blijft
van Christus.
lijden
voldoende.
lijden
De plaatsbekleedingv.d.
van
geen consumptie plaats
er vindt
;
§7.
Officiis.
;
om hem
te
redden
ieder,
het offer
in
van
Christus overvloedig zou zijn voorhanden geweest.
Ten
Rome
de woorden
in
nog
wij
:
„Zoo doen
goede werken, die wij doen en voor de goede werken"
„ik ben
gehouden
hen
ben hun debiteur,
als
ik
;
in
ook
—
in
hij
Van Loon"
—
Wil dus zeggen
God gehouden voor de zijn bij God gehou-
ik
resulteert
ons boek.
in
nu eens daar
in
dan
staat
uit,
dat
om
'eens een
God
mij
't
krijt bij
gij
een
Is
't
hem nog?
buitengewoon goed werk
van
het
sieraad, dat
meest ontvangen
heeft, is
God hun Vader aan hen
dus
't
te
nu voor dat werk loon schuldig Natuurlijk
—
meest verantwoordelijk
;
't
doen, is
of
laatste.
het dragen en ver-
schenkt.
Vader aan den een meer geeft dan aan den ander, vertoont 't
boekhouden
Gods boek gehouden
wij zijn in
word ik er nog grooter schuldenaar door tegenover God ? Immers wat een kind van God doet is niets anders dan toonen
't
wil zeggen: ik sta in :
XXIV
verdienen
„Wij
vertaling van „tenetur" „houdt
een
te
lijden)
Art.
nog schuldig?"
je
Ben
uitdrukking;
om
niet
een uitdrukking ontleend aan
is
Borski of 't
?) ja, wij zijn
niet Hij in ons."
van Christus'
onze Confessie
in
schuldenaars voor onze goede werken en niet Hij
Latijnsche is
spiritualis (het restant
dan goede werken, maar
wij
(want wat zouden wij verdienen den
behandelen de vraag van de goede werken,
te
den thesaurus
bij
Het antwoord daaromtrent vinden wij
komen.
bij
hebben
slotte
die volgens
Hij
Naarmate de ook meer. Wie
van verdienste kan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's