Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 680
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Christo (Pars Prima).
132
^Ccrt^
de Triebkraft
is
Nu kan
komt.
onderscheiden !««
ruw weer
(pdrj
en de groei voort-
wezen weer
waardoor deze
karakter,
(om
drijving, tiering
geven) onderscheiden wordt van de drijving, tiering
te
tweeërlei
:
generale
het
een wezen, waaruit het
in
die Triebkraft van het leven in een
ik in
ander soort wezens
;
in
tpCeiv
en
2<^e
ook den geheel bijzonderen en eigenaardigen stempel, die aan de dat ééne wezen eigen is.
in
kan
Ik
spreken van de natuur van een mensch en dier
bijv.
met de natuur van een plant
want
kraft,
woord
dit
Stel
te
van de
fCcn,:
Breng
beide samen
;
in tegenstelling
met de eerste de animale Trieb-
mensch en
het animale dekt
dier
uit.
maar dan komt het er op aan aan die (pC<rt£ een eigen geven, waardoor de (pCn-K in den mensch weer onderscheiden wordt
dezelfde
stempel
ik
tiering
daarentegen mensch en dier onderling tegenover elkander, dan heb
ik
wel
dan bedoel
;
vat
drukt het generale begrip
ik
eens
een geheel
in
cpCcric
dier.
't
over op de
nu
dit
wuste schepping van rede begaafd
n.1.
een goddelijke
en plaats aan de eene zijde de onbe-
fCcrt^
plant,
aan de andere zijde de schepselen met
Maak
de engelen en menschen.
dan zeg
die beide,
S-s?»
en
dier
ik: plant en dier
cpCa-tc.
Hiermede
is
ik
nu een tegenstelling tusschen
hebben een aardsche
^i^crfc
;
engel en
mensch
dan alleen uitgedrukt het algemeene karakter
van het zedelijk en redelijk bewustzijn, waardoor de natuur Gods zich ondervan de aardsche (póa-ig van planten en dieren en wordt slechts uitge-
scheidt
sproken, dat
ook aan de engelen en menschen gegeven
generale
dat
In
dit
maar met
(pï^irtc
Gods geslacht" plant
de
tot
minkt
xoiKr, n.1.
is
B-eU In
f-jmc.
tegenover het
(pCa-i,;
niet
is.
een tegenstelling met
dien zin nu zegt de Apostel
:
cK.vSrp(^Ttv^
„wij zijn
van
evenals wij met het dier tegenover de
dier,
animale natuur behooren. Door de zonde
is
die
3-erx
(p-Ja-i.g
ver-
door de wedergeboorte worden wij haar weer deelachtig.
;
Zeg
karakter
echter in de Christologie, dat Christus utriusque naturae, turn divi-
ik
nae turn humanae naturae, particeps
gemeend
halve
niet
over
3-cix
;
staat
est, dan kan de generale beteekenis derwant natura divina staat hiertegen natura humana niet tegenover %piY.r,, maar tegenover kv^pbi-rivr,. Dus
zijn,
hier
het karakter specialissimus wordt bedoeld
(want
is
God
er
eigen
is,
is
juist antithese
die alleen in
;
niet
de
^üa-t,;,
die den
mensch eigen
met den mensch) maar de ^Canc die alleen aan
Gods wezen
is.
Dit sluit de poort voor de dwaling, die voert tot een God-menschelijke na» tuur.
Een God-menschelijke natuur bestaat niet zij is een verzinsel van den In het Paradijs is de zonde begonnen met den mensch in te fluisteren sicut Deus; dat was het uitwisschen van de grenzen tusschen de beide ;
Booze. Eritis
:
naturen. 1
:
4,
De
En vat men nu de
dan komt men weer
Sn'x ^-jmc
tot
bij
Christus op in den zin van 2 Petri
dezelfde zonde.
Ethische richting, vooral de Theosophische school van Hoffman en Keert,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's