Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 448
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
§
De
13.
Ecclesiae Regimine.
„Over het bestuur der kerk kan
dogmatischen zin
hier alleen in
gehandeld, niet kerkrechtelijk. Alleen de beginselen worden dus vastgesteld, waaruit de kerkrechtelijke regeling zich zelfstandig ontwikkelt.
Wat nu den
bestuur zelf aangaat, zoo bestaat dit in den hier bedoe-
dit
zoowel
zin,
men
zonde. Denkt Xpt(Tro~j
de kerk
in
als in
den staat alleen
ter wille
zich de zonde geheel weg, dan leeft het o-w/^a roü
organisch en vanzelf overeenkomstig de door
God gegeven
wet,
dus elk hulpmiddel weg, en zoo zal dan ook eenmaal door den
valt
worden nedergelegd en
Christus zijn gezag
het koninkrijk aan
den Vader worden overgegeven. Zoolang daarentegen de
nog
niet
overwonnen
Dezelfde zonde
door menschen regeermacht lijke
kerk
zijn
en
een apart bestuur onmisbaar.
uitoefenen
laat
over
is
God
laatste vijand
en
God
het bestuur over
zoo heeft ook de
ontvangen
als
menschen
Christus de
drager van de mensche-
natuur.
nu
Overmits
wat
niets
is,
tevens oorzaak, dat
is
het
kerk uitgangspunt al
van de
is
niet kerk
dan
het
gemeene leven der wereld voor het ontstaan der en eens weder haar riXog zal zijn, zoodat alsdan
is
uit
de wereld zal wegvallen,
om
na het oordeel
o-w^a toü Xpia-roD als herstelde menschheid onder het
Verbondshoofd Christus
te
doen overblijven, zoo volgt
de
hieruit, dat
kerk beginnen moet met geen ander dan het gemeene bestuur te hebben, en in haar voleinding tot deze eenheid terugkeert,
middenstadiën zich eigen
kring
al
maar
verder van het civiele leven losmaakt,
in
om
haar een
naast de civiele maatschappij, en zulks onder een eigen
bestuur, te vormen. Dit laatste punt
vroeger,
en
kon
eerst bereikt
moet voortduren
worden na
tot Hij uit
Jezus' hemelvaart, niet
den hemel wederkeert.
toestand onder Israël vormt de laatste overgangs-phase Israël
de kerk er
niet
om
het volk was,
maar het volk
in
De
zooverre
ter wille
in
van
was geformeerd. De macht, waarmede God de Heere een mensch over zijn medemenschen bekleedt, droeg ook in Israël een Bij principieel civiel karakter, waar het kerkelijk gezag in kleefde. de kerk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's