Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 299
college-dictaat van een der studenten
Caput
De Auctoritate Sacrae Scripturae. §
III.
hebben
versch. enz. 125
de scherpste tegenstelHng tusschen de profeten van het Oude en
wij
Nieuwe Verbond.
het
Analoge
12.
het
In
Oude Verbond
de profeet aan den Geest der
is
profeten onderworpen.
vuur was, brandende
hebben hun geest
in
hebben wij slechts
het N. V.
den menschelijken geest
In
kiem
doen met een
te
y^xpi(r/xx.
een kiem voor het
is
om
ontwikkeling gekomen, strekt er toe
tot
;
uithouden,
langer
niet
Bij
in zijne beenderen hij kon maar moest spreken. De profeten van het N. V. hun macht. Dat is het groote verschil.
zegt, dat het een
Jeremia het
aanwezig.
ttpz^rfrtUtv
Die
den menschelijken geest zoo orgaan wordt.
te laten inzinken. dat ze het goddelijk getuigenis tot
Wanneer een schilder zoo beroemd wordt, dat hij een school vormt, dan komen andere schilders bij hem om te leeren. Deze zijn van tweeërlei natuur; hebben receptieve
ze
óf
productieve
óf
orgaan hoort
worden voor den meester.
te
in
die school thuis;
hij
is
Alleen
uit
;
wie
hij
de
Ieder, die in
mist het talent
om
een
van aanleg
receptief
een flauw nabootser, maar een verlengstuk voor diens genialen geest.
niet
een genie
meer, dan de persoon zelf uiten kan
is
deel van den geest, die in
organen,
nu
die
mee
hem
wat
12 apostelen epigonen van Christus; Hij zelf kon niet alles openbaren,
Hem was
de apostelen
;
genie
Elk
heeft
zijn
de vehikels daarvoor. Zoo
verlengstukken
In
opent slechts een klein
Daarom moeten op hem geschroefd allerlei in hem is. In dien zin waren ook de
is.
uitstralen,
hij
;
is,
worden van den meester:
staat epigoon te
in
gave.
zelfstandige
school komt met een zelfstandige gave, komt niet
noodig.
En dat
het
is
op
wat
in
elk terrein.
nu ook het charisma der
is
profetie.
Dit
is
niet
in
vangen. Maar
elk
brengen,
dat
is
het
wie productief in
is
van geest, kan het
op
te
zich onder de
om God
te ver-
de heidenwereld werkte die kiem op
allerlei
7rpo(pYiTeóecv tot
in
niet ont-
vangen en dienende werder
de kiem, die aan den mensch gegeven
Oude Verbond en
om
den menschelijken geest
te stellen, die in zich
heerlijken en die in het In
:
de gesteldheid
macht der Openbaring te
mensch
is
ontplooiing komt.
manieren. In de heidenwereld (schoon op gebrekkige wijze)
de dichters en
in
philosophen. In dien zin noemt Paulus dien Cretenser dichter ook een profeet.
werkte
Israël
In
kiem
diezelfde
in
de valsche profeten en
in
de profeten-
scholen, in de profeten, die stierven zonder ooit een speciale profetie ontvan-
gen
te
maar alleen In
hebben. Ze werkte ook
in
de eigenlijke profeten des Ouden Verbonds,
zóo, dat uit die kiem zelf nooit een enkele profetie
wanneer de Heere het de
als instrument
gebrukte
dagen des Nieuwen Verbonds, waren
waarin die
kiem werkte. Nu wordt
zij
er
om
is
voortgekomen, dan
zijn
doel te bereiken.
meer zulke menschen,
echter niet gebruikt als Openbarings-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's