Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 403
college-dictaat van een der studenten
;
§ meen
doen
te
maar om de verplichtingen,
is,
—
Echter
vloeien.
deze
verhouding
men
het
en dat
de
Zijn
met
zijn
onze
Vader;
Op
zijn
dan
niet
maar doordat toen,
in
als
vorm
meer dan dat
van
dit
duurzame plaats leest,
kibbelen,
rekent
meer
Het
Wat
heeft die verbondstheorie
in
zijn
kind een verbond, opdat het
teveel opgevat als een
wat
uit
vorm van
Doopsformulier bedoelde dat wel
vindend,
men volkomen
religie, is
maar voor er
daarom
Zal
niet,
En
moest het wel dien indruk geven.
staat,
in
juister en veel
men de verbondsidee
heeft
laten
gerechtigd, als er in het verbond niets
de verhouding van heer
tot
knecht nog niet
belijdenis en theologie.
enkele kringen, waar
tegenwoordig,
uitgezonderd, geheel weggeraakt.
men
de
uit
echter wel zoo, dan heeft het een specifiek karakter, en een
Het verbondsbesef
nog
vader met
inkleeding is
in zit, iets
Is
haar
doe ?
reëels.
iets
Daartoe nu
voortvloeit.
:
verhouding van vader en kind een philosophisch
de
teederder glippen.
slotte
sluiten ?
men de verbondsidee
niets
er
ten
van verbond sprake is?
er
een wil
zijn
deze wijze heeft
inkleeding,
en
ook een heer Moet die slaaf niet als zoodanig meester gehoorzamen ? Zoo ook, waar God optreedt
sluit
krachtens dat verbond
zeggen
te
verbond gaan
een
slaaf
vervreemd
mijn Schepper; moet ik dan niet reeds
is
ook zonder dat
den wil van
reeds
God
maken?
te
wil doen,
als
ethischen zin van verplichting te geven, heeft
den
verbondsleer
immers voor de hand om
het
daarmee
— door aan
Als die verbondsverhouding alleen verplichtingen aangeeft,
theologie gebannen. ligt
die uit die verhouding voort-
de fout der Gereformeerden geweest
is
veel
te
van
volk
Foederis Idea.
1.
niet
leven
het
gemeente,
der
meer mee.
't
Men
Is
niet
men Owen
enz.
hoort er nog wel eens over in
het gebed,
meer een
bij
het sterven
reëele factor in het reli-
Dat merkt men ook aan de predikatiën. In de gewone paraenese komt de verbondsgedachte althans veel te weinig voor. Ze is niet meer, als
gieuze leven.
de andere stukken der waarheid, de heilsleer enz., een werkelijk integreerend deel der geloofsleer.
Op nog één voorbeeld, dat niet zoo voor de hand ligt, willen we wijzen, om tot een recht begrip van de verbondsgedachte te komen. De benaming verbond wordt
n.1.
ook gebruikt voor de verhouding, waarin de Heere stond
tot
den stam van Levi.
Ik
dit
gebod
tot
In
Maleachi 2
u gezonden heb
Heere der heirscharen".
En
;
:
4 lezen
we: „Dan
zult gij
opdat Mijn verbond met Levi
weten, dat
zij,
zegt de
„Maar gij zijt afgeweken van den weg gij hebt er velen doen struikelen in de wet gij hebt het verbond van Levi verdorven, zegt de Heere der heirscharen". En nu wijzen we op Num. 4 3, „Al wie tot dezen strijd inkomt om het werk in de tent der samenkomst te in
vs.
8
:
;
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's