Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 344
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.)
326
De Hebreeuwsche woorden hebben beteekenis
als
„wijsheid".
inzicht
het
ware
in
de Heilige Schrift feitehjk dezelfde
in
Alleen met dit onderscheid, dat „wijsheid"
n^nn daarentegen de
bestel der dingen, nj^s en
is
het
actieve
applicatie van dat inzicht.
Psalm 136
5
:
Psalm 104
coll.
24.
:
Op
de eene plaats heeft
God
zijn
crea-
tuur gemaakt met „verstand", op de andere met „wijsheid".
10
Jer.
worden beide termen
12
:
gebezigd. Evenzoo
Jer. 51
Wel
15.
:
een parallellisme voor eenzelfde zaak
in
blijken
dus
de Heilige Schrift deze beide
in
begrippen, niet uiteenloopend, maar bijna identisch te dat in
Kon. 3
1
Exod. 31
in
:
11
:
en
3
zijn.
Wij zien dan ook,
vv. de woorden door elkander gebezigd worden. Terwijl
4
Deut.
6 wijsheid en verstand saamgevoegd
:
zijn ten
opzichte van hetzelfde obiect. Intusschen
zin
verstand"
helder
wij
er
op
bezigt,
óf
als het
dienen
tweeërlei
in
van
verstand
dat ons spraakgebruik „verstand"
vermogen
spreekt
„er
hebben".
iets
letten,
in
den mensch
e^ect van dat vermogen
óf als het
;
met verstand gemaakt";
te
uit
dit
dat
of
:
:
„God
„Hij heeft een
heeft de wereld
verstand";
veel
„veel
de Heilige Schrift nu bedoelen nrn en npinn
In
maar altoos de uitwerking van dat vermogen. Evenzoo Nieuwe Testament. Wijsheid is het plan en bestel in obiectieven zin; verstand het met juistheid naar dat bestel wandelen. Gelijk het de wijsheid van den architect is, dat hij een goed nooit het vermogen zelf, in het
bouwplan lijnen
maar
proiecteert,
zijn nj^n
en n^inn, dat
hij
naar dat plan
in juiste
bouw weet op te trekken. overgaan, om de Heilige Schrift te ondervragen aangaande
en evenredigheden
Eer wij er nu toe
zijn
de „wijsheid" zelve, moeten wij
in
het algemeen indringen in d€ tegenstelling
tusschen „wijsheid" en „kennis, die door studie verworven wordt". Wij kunnen die
ling pas
dan aldus w s h e d is ter forter informatie. Thans kunnen we deze tegensteltevoren niet, want de Schrift kent, gelijk wij zagen, ons
niet korter formuleeren
tegenstelling
matie, en kennis behandelen
;
„Wö.*"*\Vij hé' niet. In
heden", die nu
die in de heidei
onze
wij
i
daarentegen staan tegenover elkander „weten",
taal
„wijs zijn", „wijsheid".
":n
ij
:
is
van
„wetenschap",
„Weten"
geldt altoos een bestaand
dan doelen
wij
op kennis van het
der heidenwereoet zich iets aan ons voor, een berg, een mensch, een gebeurniet
dorst
uitspwat
niet al, in
vroeger eeuwen {enover.
de
profetie, die
genade
in
terugkomt,
i
Chrii is,
da
Wij
't
kort,
zoeken het echter
te begrijpen.
Daartoe gaan wij het onderzoeken. iets,
te
Daar staan wij
een bestaand obiect.
Wat
is
Wij willen er
onderzoeken ?
dat wij weten, dat bestaat, maar niet kennen, trachten
maken.
In
„onderzoeken", „ondervragen" heeft „onder"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's