Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 938
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Christo (Pars
122
om
de zedelijkheidstheorie boven de juridische
Tertia).-
op
te stellen, uitloopt
vernieti-
ging der zedelijkheid zelve 2c
en
hoe
in
de juridische verhouding
Catechismus,
den
schuldig
Thans willen
poena en
cijns,
begrepen
zijn,
God
het Souvereiniteits-, het verbonds-
en hoe
dooreenloopen
crimineel-recht
het
tot
in
de uitdrukking „betalen"
van |wat wij krachtens
afdoen
in
verbond
't
ligt.
op wijzen, hoe
wij er
in
de Heilige Schrift die drie theorieën
voorkomen. Ie
wat
de Souvereiniteitstheorie wordt
betreft
ken van rantsoen Catechismus
{yJjrpov kvrl 'TroTJJhv).
zegt, dat wij
't
Is
de Heilige Schrift gespro-
in
deze Souvereiniteitstheorie,
geweld des duivels verlost
uit alle
—
als
- hoogheid, potestas. maar het Duitsche Gewalt Heilige Schrift verdiept tot wordt in de nu Souvereiniteitsverhouding
hier niet violentia,
is
Er
Schepping.
is
altoos sprake van de
onder meer
van
ding
dan
heer
beeld
één en
voorgesteld.
nu wordt 1^
't
is
— Die in
de
het begrip, waaruit
de
in
Heilige Schrift
Meest gewone
de verhou-
is
den heer het jus vitae ac necis toekwam
wijl
slaaf,
en Nin; dat
"ix^
Dat bezitsrecht
opkomt.
de Souvereiniteit
de
want geweld
zijn,
;
een
verhouding van man Voorts slaaf was geen persona. vrouw was in potestate viri, zij had geen macht over haar zelf het jus matrimoniale werd door den man in absoluten zin over haar uitgeoefend.
en vrouw; de
2^ de
;
De verhouding van schaap
3«
en herder
man, die het opzicht over de kudde van de kudde
teler
zekeren
tijd
heeft
hij
waarin
de
de
hij
dus het begrip van slacht
;
7r:c^ur;v
zelf
—
heeft,
brengt den ram
alleen schapen, die
en
N"in
n^""
in
;
niet naar
hij
bij
zelf liet
hun wol en melk
ze en verkoopt hun vleesch.
—
ons valsch begrip
maar de absolute
Dat
Souvereiniteitsrechten voorkomen.
is
als
een
bezitter en voort-
de schapen
voortbrengen
voor hem
;
over een
;
;
daar
zit
en eindelijk
de 3 voornaamste beelden
zijn
Nog
een beeld zou
men
er bij
nemen voor de rechtsbetrekking, nl. de verhouding van de rlytux tot den TTxrr.p. Maar het is in de Schrift onzeker in hoeverre dit beeld doorgaat ook na ons komen onder de zonde. Jezus zegt gij zijt uit den vader den Johannes voert de tegenstelling duivel en doet de begeerte uws vaders. maar overal tusschen de rixi/y. ro-: csi en de rlKyx toI> TTzvnpo'j streng door kunnen
:
—
de liefdesverhouding dan op de rechtsverhouding.
ziet dit
meer op de
Ook de
verzoening, die over het recht heengaat, wordt weer aan die verhou-
zedelijke-,
ding ontleend. 2e
wat de juridische theorie
poena.
den
op
In Jes.
vrede
Hem
53
is
dit
aanbrengt,
betreft, gebruikt
zoo absoluut mogelijk ontwikkeld
was op Hem, de Heere
doen aanloopen
de Schrift den vorm van siraf,
;
als
:
„de
straf, die
ons
heeft ons aller ongerechtigheid
dezelve geeischt werd, toen werd Hij verdrukt".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's