Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 767

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 767

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

Wat

nu

is

het

Het dominium van den mensch.

12.

verschil

tusschen

dominium en

echte

het

125

het

dominium

acquisitum ? a.

het

Bij

tweede

het

den

liseert

de

In

den fabrieksarbeider

is,

menschelijks ondergaan.

iets

maakt,

De

konings wijze.

niet eens

is

mensch

de

De

Bij

studie der natuur natura-

deze trekken van het dominium worden verkregen door inspanning.

Al

nu

enz.

van den mensch ongeschonden.

majesteit

uitoefent over den mensch.

den wever,

bij

de

plaats van de natuur te humaniseeren, zoodat feitelijk

in

dominium

natuur

b.

blijft

de mensch zijne majesteit.

mensch,

vergeleken

Dit

eerste

verliest

uitvinding van telegraphie, telephonie

tegenwoordig de zenuwachtigheid zoo groot

dat

meer en meer wordt opgelost en opgenomen

al

is

;

is

't

alsof

den wereld-

in

stroom.

Het Vegeiarianisme.

5.

De Roomsche Kerk

heeft beweerd, dat het tot de imago Dei behoort dat mensch geen vleesch eet (De Vegetariërs doen het dan ook in het geheel Rome vond het verkieslijker het slechts ééns per week te laten, en niet dan visschenvleesch te eten). Om dit waar te maken, beriep Rome zich op 22, waar zij den toestand in het Paradijs (Gen. 1 29) en op Rom. 8

de

;

:

:

„het gansche

onder

De Gereformeerden hebben moeite

verdedigd,

Kuyper

Prof.

gaat

altijd

dit

weersproken, en hebben met zeer veel

den

ook zonder

dat

vleesch zou gegeten

zondeval

met de Gereformeerden

hierin

niet

mee

hadden een betere maar geen goede exegese van Gen. beide stellingen

dien

terug,

laat

door haar

mislukt

is

Rome, dat Gen.

1

;

:

zijn.

de Roomschen 29.

Toch

zijn

wel houdbaar.

niet

Rome's exegese o

gillen, als

slachtbank gevoerd worden.

ter

zij

schepsel, dat zucht", verstaat, de beesten, die

1

:

eigen

prakt-ijk.

Immers meent

gij,

29 den toestand vóór de zonde aanduidt en wilt ge

ons dan

niet

alleen

den

zalm en verdere visch maar ont-

houd u van alle vleesch. Maar meer, onthoud u dan ook van sla, spinazie want dan moogt gij niets eten dan boomvruchten en zaadzaaiend enz., kruid.

Maar evenmin mag den Geref. toegegeven, vóór den val was geoorloofd omdat

dat

't

eten van vleesch reeds

;

a.

ook

om

De dood het

der

menschen als

lijden

zonde val.

vooral

wil

Ook

schepping

natuur door

der

oorspronkelijk

de

in

zij

;

de

brengt

de

in

zonde

distelen

verwildering

geteekend

ingekomen

van

kwam

en

is ;

de

doornen

den

Gods Woord.

aard

De

door

de

aarde voort

is

zonde

;

en

vervloekt

eerst

na des

der dieren, wordt niet

onderlinge

verslinding

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 767

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's