Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 697

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 697

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

CaputIV. Geschied, van het dogma van het Sacr. §4. De Reformatie. 223 priesters

die

wijl

waardoor

natio,

de

in

moeten geïncorporeerd, ontvangen zij de ordiHet sacrament is de 'geleidl<erk worden.

keric

orgaan van de

zij

draad tusschen den priester en de personen, genomen

Maar om

water, brood en wijn.

van

zin

in

den meest objectieven

niet tot fetischisme te vervallen, is

transsubstantiatie dier elementen noodzakelijk.

In die

uitwendige zaken wordt

de res coelestis medegedeeld.

Zoo

een

er

is

God op de

streeksche werking van

Onzinnig

ziel

De Reformatie

de kerk

dat

is,

als

Gods op de

rechtstreeksche werking

hangt nu af van de vraag, of

alles

intermedium moet genomen en er geen buiten de kerk is?

ziel

standpunt genomen,

haar

heeft

overgelaten.

Maar

het dus allesbehalve.

is

goed gezien

het

stand gekomen, maar geen plaats voor de recht-

relatie tot

door de juistheid van die

De gemeenschap Gods met de ziel is niet alleen mediaat, stelling te loochenen. maar ook immediaat. „Turn immediata, tum mediis interpositis Deus cum anima

agit" zegt Calvijn (Inst. Lib. IV).

Een geheel andere sacramentsbeschouwing

A.

hiervan het gevolg.

is

Luther.

Luther

den

heeft

strijd

op de vraag: Hoe word helpen kon, heeft

doorgemaakt,

haar veroordeeld.

hij

het

overtuiging

sacrament dacht

was gekomen,

gemeenschap

hij

dat

komen, moest

te

God?

God

toen nog niet

de hij

Wijl de kerk

Experimentaliter heeft

den, dat alleen het geloof den vrede met

Aan

een antwoord heeft gevonden

wijl hij

rechtvaardig voor

ik

kerk

niet

teruggaf. ;

maar toen het orgaan

niet

ook wel

hem

toen gevon-

hij

hij is,

eenmaal

tot

om met God

de in

eene andere opvatting van het

tot

sacrament geraken. perioden

Drie

er bij Luther

zijn

waar

te

nemen

in zijne

beschouwing van

het sacrament. In

de eerste stond

kwam In

bij

deze

hem

tot

periode,

het geloof

nog tamelijk op Roomsch standpunt. Maar het besef dat ook hierin verandering moest gebracht. loopt tot 1520, bestaat alle hervorming hierin, dat hij

hij

helderheid,

die

op den voorgrond

stelt.

verbum bij hem zijn plaats in het sacrament. Door het optreden der Zwickausche profeten, kwam hij tot het aannemen der ordinatio, om weer een band met de kerk te krijgen. Zijn eerste standpunt was sacramentvernietigend. Door zijn thesis „iustificatio In

de tweede periode,

tot

1524, herneemt het

:

sola

fide";

moeten

ik

komen

als tot

persoon sta

rechtstreeks met God

de dwaling der Kwakers

in

gemeenschap, had

en Spiritualisten, die alleen

hij

den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 697

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken