Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 697
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
CaputIV. Geschied, van het dogma van het Sacr. §4. De Reformatie. 223 priesters
die
wijl
waardoor
natio,
de
in
moeten geïncorporeerd, ontvangen zij de ordiHet sacrament is de 'geleidl<erk worden.
keric
orgaan van de
zij
draad tusschen den priester en de personen, genomen
Maar om
water, brood en wijn.
van
zin
in
den meest objectieven
niet tot fetischisme te vervallen, is
transsubstantiatie dier elementen noodzakelijk.
In die
uitwendige zaken wordt
de res coelestis medegedeeld.
Zoo
een
er
is
God op de
streeksche werking van
Onzinnig
ziel
De Reformatie
de kerk
dat
is,
als
Gods op de
rechtstreeksche werking
hangt nu af van de vraag, of
alles
intermedium moet genomen en er geen buiten de kerk is?
ziel
standpunt genomen,
haar
heeft
overgelaten.
Maar
het dus allesbehalve.
is
goed gezien
het
stand gekomen, maar geen plaats voor de recht-
relatie tot
door de juistheid van die
De gemeenschap Gods met de ziel is niet alleen mediaat, stelling te loochenen. maar ook immediaat. „Turn immediata, tum mediis interpositis Deus cum anima
agit" zegt Calvijn (Inst. Lib. IV).
Een geheel andere sacramentsbeschouwing
A.
hiervan het gevolg.
is
Luther.
Luther
den
heeft
strijd
op de vraag: Hoe word helpen kon, heeft
doorgemaakt,
haar veroordeeld.
hij
het
overtuiging
sacrament dacht
was gekomen,
gemeenschap
hij
dat
komen, moest
te
God?
God
toen nog niet
de hij
Wijl de kerk
Experimentaliter heeft
den, dat alleen het geloof den vrede met
Aan
een antwoord heeft gevonden
wijl hij
rechtvaardig voor
ik
kerk
niet
teruggaf. ;
maar toen het orgaan
niet
ook wel
hem
toen gevon-
hij
hij is,
eenmaal
tot
om met God
de in
eene andere opvatting van het
tot
sacrament geraken. perioden
Drie
er bij Luther
zijn
waar
te
nemen
in zijne
beschouwing van
het sacrament. In
de eerste stond
kwam In
bij
deze
hem
tot
periode,
het geloof
nog tamelijk op Roomsch standpunt. Maar het besef dat ook hierin verandering moest gebracht. loopt tot 1520, bestaat alle hervorming hierin, dat hij
hij
helderheid,
die
op den voorgrond
stelt.
verbum bij hem zijn plaats in het sacrament. Door het optreden der Zwickausche profeten, kwam hij tot het aannemen der ordinatio, om weer een band met de kerk te krijgen. Zijn eerste standpunt was sacramentvernietigend. Door zijn thesis „iustificatio In
de tweede periode,
tot
1524, herneemt het
:
sola
fide";
moeten
ik
komen
als tot
persoon sta
rechtstreeks met God
de dwaling der Kwakers
in
gemeenschap, had
en Spiritualisten, die alleen
hij
den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's