Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 111
college-dictaat van een der studenten
§ belang
De ExsiSTENTiA
8.
Dei.
de ethica dan omgekeerd de ethica
bij
ethische
op
het
gaf
daaraan
leven,
een
zelfstandig
Evenals
ook
het
God
mijn
God
wel
bewijzen,
worden gevindiceerd, wel het
God
bewijzen, nooit
maar wel kan ik mijn moreele leven de grondfout? Dit, dat men begint te poneeren rusten
op de
grond
is,
tingen
zoo verkeerd, omdat
spil
waarop
van daaruit
willen
van
ethische
het
leven,
God
:
is
is,
in
al
voor het ethische wordt dan zelfs zóo groot, dat
zwevend
gevoelt
en
en
onvast.
Het
is
om
poging, 4.
thuis
Bezit
is
en
het ethische en eerst
moreele
men
zich eerst
terwijl
staat,
bij
op dat
de
terrein
religie alles
op
te
klimmen
tot eene
oneindige oorzaak.
dan geene waarde? Ongetwijfeld.
bewijs
Dezelfde
Rom. 2 15 aan toekent, als het heet: „De werk der wet geschreven in hunne harten, hun gewe-
die Paulus er in
heidenen betoonen het
:
medegetuigende en de gedachten onder elkander hen beschuldigende of ook
Daarom
ontschuldigende." hier ^eldt dezelfde
is
er zeer zeker gebruik
opmerking, die
bij
Als er eenmaal cognitio Dei insita bestaan
Gods
logisch
bewijs
kennen
als
in
de
ons aanwezig
is,
van
te
zoodat er eene gewaarwording van het zeer zeker, dan kan ik door het
causa
van den kosmos; dan kan
ik
ik
dien God, die
denken ook leeren kennen
God, dien
ik
dan kan
Té?:ot;
ik
kosmo-
als
ligt
als
in
de
de oorzaak
gewaarword door den sensus
door het physico-teleologische bewijs, leeren kennen
het
Maar ook
maken.
de drie vorige bewijzen gemaakt werd.
dien God, dien ik apprehendeer in mijn binnenste, ook leeren
van mijn denken; dan kan nitatis,
is,
ja,
idea van mijn bewustzijn, door mijn
van
vast
men dan tot De voorliefde
derhalve een omkeeren van de orde en eene
uit een eindig verschijnsel
het
waarde namelijk, ten
zeker
is
te
die ethische rich-
Vanzelf komt
tot het religieuse.
dat
omgekeerd God de
terwijl toch
hun steunpunt vinden
zij
opklimmen
hier
is
ja,
God. Zoo komt God
de conclusie, dat het ethische leven natuurlijk veel hooger staat.
volkomen
is
op mijn
op God. Wat
mijn zedelijk leven,
Daarom doen
het ethische leven rust.
laten rusten
laten rusten
dubieus; het eenige, wat dubieus
niet
<7T'\k
kosmos; nooit kan God rusten op mijn God uit het WAsc uit het bestaan van God. En zoo ook kan ik
zedelijk besef,
is
x;:
nooit kan het bestaan van
ri/.iL.-
moreele leven
hier nooit uit het
dat
u.z'.
mijn
God;
denken, wel mijn denken op
er;
tot zijn ^oi:
is.
moreele bewijs een omkeeren der zaken. Nooit kan de kosmos
dit
bij
wierp zich
handhaven, en
religie te
kosmologische, ontologische en physico-teleologische
het
bij
Men
de rehgie.
bij
men geen kans zag de karakter, het makende
wijl
Zoodat heel de strekking er van ongodsdienstig 3.
93
divi-
den poneerder
van den eindeloozen rijkdom der schepping; en zoo ook
hier,
zeggen, dat die zedelijke wereldorde, die mij beheerscht, niet afge-
scheiden kan zijn van die macht, die ik als de mij beheerschende macht waar-
neem door den sensus
divinitatis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's