Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 7

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 7

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

:

§

7

Jntrodiictio.

1.

is als wanneer men moeten nu ook eens kennis maken met den inhoud van de werken der oudheid, zooalS we ze vroeger op het gymnasium slechts voor de taal lazen, want dit hoort wel degelijk bij de theologische studiën. Hij zegt dan óf men moet zeggen, dat er geen goden zijn en dat is te dwaas, of ze zijn er wel, maar dan moeten ze ook leven rationis compotes, bewustzijn hebben en (evenals de patres conscripti republiek en stad) zóó totum mundum regunt. Wijl de Romeinen in den senaat het regimen zagen, achtten ze ook de goden aldus te regeeren, „communi Dus bij Cicero vinden we het geloof aan ratione, met gemeenschappelijk overleg". een persoonlijk, zelfbewust God, die de wereld in het leven riep en nu voorts bewust bestuurt en leidt. We gaan alzoo niet te ver, indien we hen, die de mysteriën van het Christendom verwerpen en toch aan een algemeene voorzienigheid gelooven, op heidensch standpunt heeten te staan. Wij zien immers, dat de Romeinen in het algemeen-voorzienigheidsgeloof zeer ver gingen. Ja, heel wat mannen en vrouwen zijn er in onze maatschappij, die meenen godsdienstig te zijn en toch nog niet eens aan de providentia toekennen, wat Cicero er aan toekent. Wie dus staan op het standpunt van Spencer, de Agnostici, vele Mystici en Pantheïsten gelooven, wat de schepping en onderhouding aangaat, niet eens zoo veel als Cicero. We zien hier immers uit de stukken zelf, hoeveel rijker zijn Godsbewustzijn was.]

betrekking

het veelgodendom, wijl dit niet zoo gemakkelijk

tot

God

één

slechts

Opmerkelijk

Nieuwe

en

Op

zich

dat we het woord Trpóvax

is,

Testament,

zelf is

We

maar wel

Oude

in dien zin niet vinden in het

de apocryphen van het Oude Testament.

in

reeds interessant, dat zoo'n

't

apocryphe boeken, maar

de

in

belijdt ?

woord wel

in

het Grieksch en

Het

Testam. voorkomt.

niet in het O. en N.

onderscheid tusschen de apocryphe en canonieke boeken wordt ook gesterkt door

van

verschil

't

uitdrukking,

alleen door den inhoud.

niet

een gansch anderen geest, toon, begripswereld en een openbaring.

de

XIV

3:

:

hebt,

IV.

óok

in

uw

apocryphen nu lezen we

Ilarc/J SiXK'j/3cpvx Trpóvsix,

Trpóvoix

on

't

vinden daarin

die

vreemd

is

aan

boek „Sapientia" Cap.

'éSitiKxc

kx'.

'sv

heeft het zoo beschikt, dat Gij een

(door

:

het

22

„^cx rsD yl'ixxToq

bloed

der

behouden). Gelijk gebruik

in

in

We

^x'/.y.TT/.

'zSóy

weg gegeven

de zee).

Het gebruik

weg

oj

crr,

Maccab. 17

SizcrGxrev"

Israël

5'è

„/;

o Vader,

(maar,

die

In

taal,

in

rw

vromen

//ƒ.

Mac. 4

de apocryphen

is

il<Ti(i'jvj

heeft :

21; 5

dus nog

'r,

B-i'X

TTpiyotx rbj 'lo-pxr,k

de goddelijke Voorzienigheid :

30

niet

;

IV. Macc. 9

ons gebruik.

de roode Zee heeft gemaakt, rekenen wij niet

in

:

22; 13

:

18.

Dat God een

de eerste plaats

tot

de Voorzienigheid. Wij denken daarbij meer aan den gewonen gang der dingen, niet aan de

De

wonderen en

juist in

uitdrukking „providentia" en

pantheïsten

schepping

:

en

Tckvrx

pil

kxI

olSèv

de Maccab.

Trpi-^z'.x

ulyic.

ziet het

vinden we

Zij

op de

vooral

bij

laatste.

de

Stoïci,

de

onderscheidden niet tusschen de

de onderhouding maar dachten zich alleen een eindeloos evol-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken