Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 395
college-dictaat van een der studenten
Cap. IV. nalen
De Sacrae Scripturae Perspicuitate. %\.De Perspic. v. d. H. S. hooge en
rijpe,
geesten
fijne
wordt nu één man
alle natiën
Zoo
dus waarborg èn
er
is
domme
voor wijsheid en beleid èn voor ciwaze overheersching van
Maar
bij
ons
geen waarborg, dat
is
bovendien elke
en
predikant
paus op
is
gemeenteleden weer andere bevelen
Welke
Men
dit.
kan
noodig
niet
is
zijn
dorpje,
zijn
waar nog bijkomt, dat
van plaats verwisselen en dan ook de
krijgen.
nog meer mogelijk
Het
?
is
ook mogelijk, dat zich een
Op
ontspint tusschen het organische en automatische.
strijd
kan
stelsels
de Mysticus.
zeggen
de Schrift
:
de Heilige Geest moet
;
hebben
Zij
kapelaans.
de synode geen dwaze menschen zitten
in
twee jaar de predikanten
elke
bijna
221
mannen van
Uit die uitnemendste
zijn.
paus gekozen.
tot
etc.
tweeërlei manier
een geheimschrift, maar een clerus
is
Zoo spreekt
geheimschrift leeren.
dit
als profeet of profetesse
eene bizondere openbaring
Als zulke personen hun rol goed weten te spelen, ascetisch leven,
ontvangen.
—
goed overdrachtelijk kunnen spreken
verwerven
dan
zij
gemeenlijk een
grooten aanhang. Maar spoedig staat
in
den Geest"; nu raken die twee
botsing en spoedig valt beider gezag. Dit
Clericalistisch-Mysticisme
het
voor mij
alleen
zelf,"
maar
;
in
dien kring een tweede op, die zegt
zulk een persoon zegt niet
Vv^ant
ben een persoon
zegt, ik
hij
gelijk
„Ik
:
kan
ook anders
zich
Dan
uiten.
praten (want
't
en lang duurt het, eer
Maar erkennen
is.
zij
zij
denken „er :
:
zijn, o,
en
2
echt,
of 3 zulke
heb is
heb het
Het Mysti-
ieder krijgt die bizondere zelf.
Zij
gaan
niet
zoo weinig uitverkorenen"
van een ander toegeven, dat het echt werk
het eenmaal als
iemand aangetrokken
zoo
men
de Schrift voor zich
inspiratie en dat bizondere inzicht in
helpt toch niet) en
zegt
„Ik
aan de profe-
ten des O. T, en heb een goddelijken last voor andere menschen.
cisme
:
dan voelen
zij
bij
hem
zich bizonder tot
personen vormen dan een hoog,
verheven kringetje. In
2
Cor.
3
:
14—18 bespreekt Paulus de reden van
den Christus door de Joden. Het gaat
om
deze quaestie
van iemand, die lezen kan, een doek bind, dan kan
:
hij
het verwerpen van
Als ik over het gezicht niet
meer lezen
;
haal
Maar een beeld met oogen kan nooit Nu is het dus de vraag heeft de mensch een instrument in zich, om de lezen. Schrift te verstaan, als de Heilige Geest hem illumineert of handelt de Heilige Geest buiten die instrumenten (het verstand enz.) om ? Dus de werking van ik dien
doek weg, dan kan
hij
weer
lezen.
:
den is,
nu
Heiligen
toch
nog
Geest licht
miskent, dat de
blijft
noodig, even goed als een lezer, wiens gezicht
noodig
mensch
heeft,
want
er een
in
't
donker gaat
orgaan voor
heeft.
't
De
niet.
vrij
De mysticus
kennis der Heilige
komt volgens hem nooit door het gewone orgaan, maar door een aparten weg, evenals iemand wiens keel dicht is, gevoed wordt door een pijpje De ethischen maken van de inspiratie niets dan eengepotenin zijn strot. Schrift
—
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's