Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 117
college-dictaat van een der studenten
§
De
4.
hipyoüvrsc y.xrx
uitgestrekt tot ra
en ïpysv
SrkXr,ixx
wil,
schikkend
3
Il Cor. /]
5. Or/^ 'Ótj
:
'«
hj^w
tKy.yÓTYjg
opzichte
van
kenvermogen.
De
ten
heid
om
Van
dat
te
c-K'XvoI
strekt zich uit
neen.
;
icr/u-iy
ci.tp'
IxjT'xiy
en dan
;
aües
doet
Hij
niet,
-axtx
r);j
rol,
Aoyi.rrxTb-xi rt, (^g '^ èxuröjv,
aAA'
gezegd
wilsvermogen
het
cKxyzTr,.^
is,
den ruinisten zin
in
gezegd ten opzichte van het
De
hier bedoeld.
is
i^'
geschikt-
van het kenvermogen, dat vormt den achtergrond.
af
èx-yrw.
AoyiTxa-^-xi
Daartoe
=
uit te
spreken.
en f§ 'cxoTw
het
opmerkelijk, dat die beide uitdr. hier voorkomen.
is
'Ek duidt op de bron, de causa 'Attó
we
uit
ons
bekwaam.
zelf niet
'
A^'
;
de modaliteit, waarmee het aldus opgekomen woord gebezigd
„
„
zijn
om
tKxvóryic
de woorden bedenken en gereed
maken om ze ;
men
fiouXyy
kenvermogen wordt nu heel kras uitgesproken, dat die is
zooals
T3i öcsv. Hier wordt, hetgeen in de beide vorige plaatsen
spreken hangt
spreken niet
te
God
ons plaats heeft door
in
aanvullend
en
Gods
'rjipyv^
Waarbij wordt uitgedrukt, dat het \vipyvv van
over ons gansche levensterrein.
ons
Dat
7ry:jry..
117
hebben we weer geheel
rol ?TiAquLXToc xLto-j. Hier
t>,v /3o'j?.),v
maar nu
hetzelfde
Providentia relata ad creationem rationalem.
wordt.
Vecht men met
dan
mes,
den
uit
van de
handen, dan
zijn
het niet
is
persoon iKxybrrig
ïk
Nu wordt
is.
We
in
iets
{'k
den
voordat
L.
de Homine)
we deze
;
Men tijd
haar
heeft totaal
kwijt zins
lubentia
is
is,
rationalis.
belijdenis
te
positie
en
Dit
we
(dat geschiedt in
van de causa
We
v^rilsdaad.
kunnen
sec.
hier
dan
is
De
gevormd hebben.
we
heele kwestie
gevoelen, hoe er onder te ver-
ook de formule, waarin de Geref.
menschen, die door verkoudheid
of een
Wat
is
dat nu ?
andere oorzaak voor een
Wanneer iemand den reuk volkomen maar kan ze niet ruiken. Zoo is 't ook eenigs-
hun reukorgaan kwijt raken.
dan
hij
komen
maar, v/aar
dezer zake hebben neergelegd.
zal hij
bloemen zien
met den smaak, hoewel
zoodat
de
in
kwestie nader beschouwd en ons over de
van de wilsvrijheid komt daarop neer, dat Kerken
'-k
nader komen op de dusgenaamde wilsvrijheid. Niet alsof
wilsvrijheid een scherp belijnd denkbeeld
staan
èn het
ook
spreken, accentueert die zich het meest in den verder,
het mes, niet j.ttó
zijn.
rat.
of in
men met een
c. s. rat.
lengte en breedte ter sprake kon
alle
in
en a^ó) werkingen van de 'vi^yc^a Gods
psychologie
niet
strijdt
zoo kras mogelijk èn het
de
dus
;
de snijdende kracht
ontzegd aan den mensch, dus uitgesproken, dat
moeten nu hier
wijl
hier
de werkingen van het kenvermogen
deze
het èn in èn «ttó
is
maar a^o,
niet
niet
proeven kan, wat
de actie
hetzelfde
zoo absoluut. Iemand kan dien kwijt raken hij
maar
drinkt. er
is
In beide gevallen blijft
een
ding
bij
weg
;
men
dus de ruikt en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's