Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 76
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Magistratu.
48
gedaan
wat achter
tot
Theodicee
lijke
komt
Zeer heroïek schijnt
't
dit
ook
uit
bijna oneerbiedig, zooals
De woorden van hier
gelegen
Israël
is,
om
de godde-
te vindiceeren, dat in
volken eene roeping te vervullen hebben.
alle
3
vs.
van den Messias
men den
Leest
in Jesaja 45.
God
aanhef, dan
daar tot een Heidenschen koning spreekt.
dan ook zoo machtig, dat men zich afvraagt,
zijn
van een Heidenschen koning gesproken wordt.
of
of
Men
gevoelt, dat hier een zeker type van Messias optreedt.
Vervolgens naar
niet
geven over de
op
er
is
in
de H.
Heidenen gezonden
historie en
de profeten Jona en
S. zijn,
Nahum
maar uitslutend profetieën
toekomst van Heidensche volkeren.
De scheidsmuur
4—6.
Ps. 87 vs.
hoe
te wijzen,
de
en
Israël
tusschen Heidenen en Israël wordt geheel
weggenomen. Dit
Gratia
communis
den
hemel
dalen
de
Dan aanstonds een teeken
gaat zoo voort tot de komst van Christus.
van
Wijzen
uit
bij
de kribbe van Bethlehem.
om Oosten komen om
op aarde neer
het
Niet alleen Engelen
den Messias eer hulde
te
uit
bewijzen, maar ook
te
brengen aan den jonggeboren
goud dragen ze aan, zoodat de Heere in zijn eerste levensjaren Israël, maar van hetgeen de Heidenen samenbrachten. Letten we op het verloop van 's Heilands leven, dan treedt in de XII geloofsartikelen een Heiden op „die geleden heeft onder Pontius Pilatus.'' Het leven van Jezus wordt door twee machtige feiten beheerscht lo. door Koning.
Zilver en
niet leefde
van hetgeen
:
:
een gebod, uitgaande van keizer Augustus
;
2o.
door een rechtspraak van den
landvoogd Pontius Pilatus op Gabbatha. Dat hier een rechtspraak over Christus gevallen of
is,
niet
ander daarbuiten, maar van die Overheid, die
eenig
keling 'alle
andere
volken
naam
in
verre
van Koning Herodes
in juridische
overtrof, toont, dat
ontwik-
ook weer die
ontwikkeling van het Romeinsche volk niet iets bijkomstigs is, maar dat God het daarheen leidt, dat, wanneer goddelijk en menschelijk recht in botsing zullen geraken en breking zal komen, de menschelijke rechtspraak
juridische
in
haar
ontwikkeling
macht het
in
Gratia
Evenzoo merken we Apostelen stichtte
al
heel
wordt
uitgesproken
Communis op, dat
waar de apostelen
weinig terecht
de ecclesia oecumenica,
door die macht, die
als juridische
het verst had gebracht.
hij,
komt.
Niet
uitgaan, er van
deze
laatsten,
dejoodsche
maar Paulus
die zich onderscheidde beide als
Romeinsch
Door Gods bestel is Paulus gevoerd naar twee waren van de ontwikkeling der Gratia Communis het voor-Christelijke tijdperk. De Areopagus in Athene was het hoogtepunt
burger en Grieksch geleerde.
plaatsen, die de hoogtepunten in
der Grieksche beschaving.
deze twee wordt
al
de
rijke
Het andere was het Keizerlijk paleis vrucht van G. C. gesymboliseerd.
te
Rome.
In
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's