Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 254
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
!
:
Locus DE Ecclesia.
74 Gen.
waar we
6,
de D^n''Kn->^n de Dnxn'niin aanzagen, hetgeen door
lezen, dat
de orthodoxe kerk steeds zóó zoeking werden
is
verstaan, dat de dochteren van Kaïn een ver-
huwden, en de separatie
Sethieten, dat dezen haar
voor de
alzoo een einde nam.
[Een enkel woord groote ie
strijd
De
Vooral
ter toelichting.
onze eeuw
in
over deze plaats
is
geweest,
Rabbinisten
stelden
voor alsof de bené-haëlohini aanzienlijken
het
waren, en de benöth-haadam meisjes van minderen stand, zoodai de eersten een huwelijk aangingen beneden hun stand.
Echt rabbinistisch-aris-
tocratisch 2e
Anderen zagen zou
Daaruit
Deze voorstelling
deed toenemen. a.
de bené-haëlohim engelen, die meisjes verleid hebben.
in
dan een reuzengeslacht
van het Pantheïsme, dat
altijd
geboren, dat de goddeloosheid
zijn
heeft een dubbelen steun
het een uit het ander doet voortkomen.
Een engel en een mensch mogen geen twee verschillende wezens zijn, elk van eigen soort. Vandaar al die voorstellingen van theogonieën en mythologieën
Door Schleiermacher kwam dat pantheïsme in de theologie. in een exegese. De engelen worden herhaaldelijk
en heroën.
zocht steun
Zij
b.
Heilige Ps. 29
Schrift 1
:
genoemd.
D\i!>xn-\jn
Dit
enz.
volkomen waar
is
Men ;
zijn.
82
6;
:
volstrekt
deel
er
staat,
dat
Waren de bené-haëlohim nu geen
niet
altijd
aan
:
15; Deut. 32
;
:
5
;
Ps.
80:16.
jes.
32
:
engelen, dan zou er alleen staan,
Maar:
menschen,
alle
:
van de menschheid.
6, 21
de D\i''Nn-:3 zich vermengen met de
zich met de benoth vermengden.
ze
:
De samenhang moet dus uitmaken wie bedoeld
enz.
1
:
Welnu, zegt men,
onNHTn^n. dat
Hos 2
1
de
maar menschen worden evenzeer aan-
geduid met den naam: bené-haëlohim: Ps. 73 Ps.
daarvoor op Job
wijst
in
Qnxn"'»jn,
07Nn"^3 enz. duidt
maar zeer dikwijls het gemeenere
20; Richt. 16
:
7 v^ordt hetzij Israël, hetzij
een bepaald persoon onderscheiden van Dixn, evenals
in
het fransch „tout
Ie
monde" gebruikt wordt met exceptie van den persoon, die het woord bezigt. Zoo wordt ook hier „bené-haadam" gebruikt voor de groote massa, het publiek, en „bené-haëlohim" voor de kinderen Gods.
Maar engelen toch worden ons
Exegetisch valt dus niet te argumenteeren.
De
dat volkomen beslist.
ze niet
huwen kunnen
lenverschijningen,
Heeren,
dus van
engelen sprake
is,
;
maar
zij
die
zijn
asomatisch.
komen
er is altijd
een ander argument,
zóó voorgesteld, dat
Hiertegen wijst
men op de enge-
nooit anders voor dan van den Engel des
God, den gezondene des Heeren. Overal waar elders van wordt aan de engelen nimmer een rrdux toegekend.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's