Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 254

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 254

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

!

:

Locus DE Ecclesia.

74 Gen.

waar we

6,

de D^n''Kn->^n de Dnxn'niin aanzagen, hetgeen door

lezen, dat

de orthodoxe kerk steeds zóó zoeking werden

is

verstaan, dat de dochteren van Kaïn een ver-

huwden, en de separatie

Sethieten, dat dezen haar

voor de

alzoo een einde nam.

[Een enkel woord groote ie

strijd

De

Vooral

ter toelichting.

onze eeuw

in

over deze plaats

is

geweest,

Rabbinisten

stelden

voor alsof de bené-haëlohini aanzienlijken

het

waren, en de benöth-haadam meisjes van minderen stand, zoodai de eersten een huwelijk aangingen beneden hun stand.

Echt rabbinistisch-aris-

tocratisch 2e

Anderen zagen zou

Daaruit

Deze voorstelling

deed toenemen. a.

de bené-haëlohim engelen, die meisjes verleid hebben.

in

dan een reuzengeslacht

van het Pantheïsme, dat

altijd

geboren, dat de goddeloosheid

zijn

heeft een dubbelen steun

het een uit het ander doet voortkomen.

Een engel en een mensch mogen geen twee verschillende wezens zijn, elk van eigen soort. Vandaar al die voorstellingen van theogonieën en mythologieën

Door Schleiermacher kwam dat pantheïsme in de theologie. in een exegese. De engelen worden herhaaldelijk

en heroën.

zocht steun

Zij

b.

Heilige Ps. 29

Schrift 1

:

genoemd.

D\i!>xn-\jn

Dit

enz.

volkomen waar

is

Men ;

zijn.

82

6;

:

volstrekt

deel

er

staat,

dat

Waren de bené-haëlohim nu geen

niet

altijd

aan

:

15; Deut. 32

;

:

5

;

Ps.

80:16.

jes.

32

:

engelen, dan zou er alleen staan,

Maar:

menschen,

alle

:

van de menschheid.

6, 21

de D\i''Nn-:3 zich vermengen met de

zich met de benoth vermengden.

ze

:

De samenhang moet dus uitmaken wie bedoeld

enz.

1

:

Welnu, zegt men,

onNHTn^n. dat

Hos 2

1

de

maar menschen worden evenzeer aan-

geduid met den naam: bené-haëlohim: Ps. 73 Ps.

daarvoor op Job

wijst

in

Qnxn"'»jn,

07Nn"^3 enz. duidt

maar zeer dikwijls het gemeenere

20; Richt. 16

:

7 v^ordt hetzij Israël, hetzij

een bepaald persoon onderscheiden van Dixn, evenals

in

het fransch „tout

Ie

monde" gebruikt wordt met exceptie van den persoon, die het woord bezigt. Zoo wordt ook hier „bené-haadam" gebruikt voor de groote massa, het publiek, en „bené-haëlohim" voor de kinderen Gods.

Maar engelen toch worden ons

Exegetisch valt dus niet te argumenteeren.

De

dat volkomen beslist.

ze niet

huwen kunnen

lenverschijningen,

Heeren,

dus van

engelen sprake

is,

;

maar

zij

die

zijn

asomatisch.

komen

er is altijd

een ander argument,

zóó voorgesteld, dat

Hiertegen wijst

men op de enge-

nooit anders voor dan van den Engel des

God, den gezondene des Heeren. Overal waar elders van wordt aan de engelen nimmer een rrdux toegekend.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 254

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken