Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 708
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
232
Wel door de Luthersche kerk cf. de Smalkaldische Art. II. 4. Ook is men tijdens den ontzaggelijk zwaren en bangen druk,
beleden.
:
de Fransche kerken
in
den Hugenooten aangedaan, er op de Synode van 1603 (dus
mag
toch
De
moet
niet rechtstreeks,
Moor
een a Marck, de
zelfs
in
belijdenis
gaan
óf
der
de
der
dan
alleen
geïndiceerd
dogma
toch, een stuk eener Confessie,
op het getuigenis der Heilige
zijn
zeker
de
als
De
is.
dogma opgenomen,
Daarom
voor eeuwig zalig worden.
artikel
komt en hoedanig b. v.
van den paus
de Schrift geïndiceerd en
maakten die
het
Maar
onzer belijdenis.
ik zalig zal
worden,
doch eene vervulling, eene toepassing van het dogma en Zoo nu ook behoort het dus wel tot de in de Confessie.
daarvan, de aanduiding
overtuiging.
in
het stuk der eeuwige zaligheid
is
eeuwige verdoemenis een dogma, een
in
staan
die vervulling in het
aangenomen en moet daarom opgenomen
denis, dat de Antichrist
niet
En nu
van de Heilige
Eene toepassing van een dogma hoort evenwel niet in de De Heilige Schrift getuigt, dat we, óf voor eeuwig verloren
thuis.
niet
oök
als
de vraag, of liever de wetenschap des geloofs, dat
daarom
Schrift.
aanduidingen
profetische
vervulling van de profetieën aangaande den Christus
zelve
Schrift
kerk.
een dogma,
de belijde-
in
noodzakelijk verband met de vervulling; doch deze vervulling
in
mag
en
Een dogma
en niet
mocht beleden en daarom
deze, dat het niet kon, noch
zeer
plaats
wel
Woord wordt
het
is
gebaseerd
de twee
kan
is
is.
dus
dit
Rome hebben gewezen. nooit als dogma werd beleden
de belijdenis thuis hoorde.
altijd
Schrift
en
waarom
reden,
niet in
in
Anticlirist
Nederland
verzwegen, dat onze godgeleerden,
niet
werd gebracht,
nis
in
steeds op den paus van
a.
e.
beleden de Gereformeerden
al
den bloei-
Conf. Gallicana van 1559 een dergelijk Art. in
in ^de
waarin betoogd wordt, dat de paus
te lasschen,
Doch
om
gekomen,
toe
tijd)
niet in
is
hij
te
Dat kan dus nooit een dogma
De
fout.
Rome zijn.
niet
staat belij-
maar niet de vervulling
zijn zal,
als
slechts vrucht
is
zoodanig
;
want deze
van eigen, persoonlijke
Eerst de latere theologen
eerste niet.
Voor de vraag „rlc ta-nv b 'avTi^piü-rzq' staande, heeft men in de kerk voor Dit hing af van de alle eeuwen een steeds onderscheiden antwoord gegeven. positie, waarin hij verkeerde, die een antwoord gaf; daar men altijd geleid werd door de overtuiging, dat het een groot verdrukker moest zijn. :
Zoo noemde men e.
a.
Later
:
tijdens
de eerste christen-vervolgingen Nero, Valerianus
Genserik en andere aanvoerders van dergelijke groote machten, In
de tijden der Albigenzen en Katharen over elkander stonden, „'t is
noemden
paus A.", de ander „het
zeiden duizenden
bij
is
zij
:
Toen
de paus. elkander
paus B."
In
er
twee pausen tegen
den Antichrist en
zei
de een
de dagen der Fransche Revolutie
duizenden, dat Napoleon het
was en werd op
zijn
naam
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's