Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 638
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Altera.)
204
komt
Hier
o
ea-'/^xTo^.
is
bedoeld de Christus.
Tz TiAzc.
en
uit
dien troon
Op
Dit
wordt blijkens vers 5 gezegd door
Hem
met
ook weer
1
het
is
de
hier
uit
zit,
dat Hij die op
'hiyci
Kópisc.
b
van den Vader dan wel
of dit
uit die twee voorafgaande wordt van den Christus, dan zou de
gebezigd
Nu
echter pleit alles er voor, dat ook op deze bij
b
en dit
KóptSi;,
is,
zooals
weten, de staande uitdrukking die gebezigd wordt voor den Christus.
Daarop volgt dan de verschijning, aan Johannes,
nadat
en
hoorde (vers 11): 'Eyw
Hoewel dus op
A
rh
dfit
van den Vader, maar van den Christus
niet
geteekend
die
komt
is,
er
dan weer, dat Johannes
kxï tq Cl etc.
zichzelf in vers 8 de zaak niet tot evidentie
brengen,
te
is
het uit vers 11 en uit de andere geciteerde plaatsen duidelijk, dat
blijkt
il
Cl,'ny.pyi^^ri
op den troon
die
blijkt,
n...
ri
y.-x\
maken
te
bedoeld, er staat toch
is
rh Xy.xIto
bepaald
en wisten wij nu niet
;
beslissing hier moeilijk vallen.
we
A
d^t rh
'V.y<^
niet
uitdrukking
plaats datzelfde subiect
aan voorafgaat
er
kxI fl
de Christus, en niet de Vader.
is
van den Zoon gezegd wordt dat
wat
al
8 lezen wij:
:
zichzelf
plaatsen,
met A
d/xi
zit,
Openb.
In
beslist uit, dat
6 vinden wij deze uitspraak: 'Eyio
uitdrukking
die
meest
't
:
Openb. 21
In y.x'i
het dus
A en
de naam van den Christus,
is
Maar,
Dat
dat zoo, dan vragen wij
is
leert
}py(j3fj,cvoq,
b
ons
:
Wat
daaronder nu
is
van vers 8
vervolg
het
:
a.pyjr,
y.xl
te verstaan ?
riXoi;^
b
h>v
y.xl
b
r,u
y,xi
b
Try.vroypxTUip.
Maar hoe komt het nu, dat voor den Christus genomen wordt deze benaming van A yx\ Cl? Die twee letters zijn de eerste en de slotletter van het Grieksche alphabet.
Het ken
alphabet
een
is
stel
de elementen waaruit
van
alle
klinkers en medeklinkers, die
menschelijke woorden bestaan.
nu, dat het subiect in den Christus den als
de
hebben
bron wij
van
het subiect in den Christus zoo
dat
dit,
volkomen inbegrip van dat
de Christus
betoog
A en «
op
/?
het
is
alle bewustzijn,
geheel
van
het
?.bysc,
b
van
alle
wij
Woord,
woord, dan
genoemd wordt
als het
en wil die gedachte hier dus zeggen
alle
elementen waaruit
alle
menschelijk
het
ongebroken
opgebouwd.
is
il duidt
het
dus alphabet,
totale
element waaruit
dat
woord, de fontein
menschelijk
alle
naam draagt van
samen uitmaBedenken
en geeft aan, dat
A en
H
Christus
is
opgenoemd, deze gedachte uitgedrukt,
ligt
daarin, dat alleen
de
uitgang van alle menschelijk bewustzijn
de Christus weer
in
gedachte komt, en
alle
is
de
finale,
zijn
waarin
dat
in
den Christus
bewustzijn besluit,
is,
om
en tevens uit
Hem
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's