Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 638

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 638

college-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Deo (Pars Altera.)

204

komt

Hier

o

ea-'/^xTo^.

is

bedoeld de Christus.

Tz TiAzc.

en

uit

dien troon

Op

Dit

wordt blijkens vers 5 gezegd door

Hem

met

ook weer

1

het

is

de

hier

uit

zit,

dat Hij die op

'hiyci

Kópisc.

b

van den Vader dan wel

of dit

uit die twee voorafgaande wordt van den Christus, dan zou de

gebezigd

Nu

echter pleit alles er voor, dat ook op deze bij

b

en dit

KóptSi;,

is,

zooals

weten, de staande uitdrukking die gebezigd wordt voor den Christus.

Daarop volgt dan de verschijning, aan Johannes,

nadat

en

hoorde (vers 11): 'Eyw

Hoewel dus op

A

rh

dfit

van den Vader, maar van den Christus

niet

geteekend

die

komt

is,

er

dan weer, dat Johannes

kxï tq Cl etc.

zichzelf in vers 8 de zaak niet tot evidentie

brengen,

te

is

het uit vers 11 en uit de andere geciteerde plaatsen duidelijk, dat

blijkt

il

Cl,'ny.pyi^^ri

op den troon

die

blijkt,

n...

ri

y.-x\

maken

te

bedoeld, er staat toch

is

rh Xy.xIto

bepaald

en wisten wij nu niet

;

beslissing hier moeilijk vallen.

we

A

d^t rh

'V.y<^

niet

uitdrukking

plaats datzelfde subiect

aan voorafgaat

er

kxI fl

de Christus, en niet de Vader.

is

van den Zoon gezegd wordt dat

wat

al

8 lezen wij:

:

zichzelf

plaatsen,

met A

d/xi

zit,

Openb.

In

beslist uit, dat

6 vinden wij deze uitspraak: 'Eyio

uitdrukking

die

meest

't

:

Openb. 21

In y.x'i

het dus

A en

de naam van den Christus,

is

Maar,

Dat

dat zoo, dan vragen wij

is

leert

}py(j3fj,cvoq,

b

ons

:

Wat

daaronder nu

is

van vers 8

vervolg

het

:

a.pyjr,

y.xl

te verstaan ?

riXoi;^

b

h>v

y.xl

b

r,u

y,xi

b

Try.vroypxTUip.

Maar hoe komt het nu, dat voor den Christus genomen wordt deze benaming van A yx\ Cl? Die twee letters zijn de eerste en de slotletter van het Grieksche alphabet.

Het ken

alphabet

een

is

stel

de elementen waaruit

van

alle

klinkers en medeklinkers, die

menschelijke woorden bestaan.

nu, dat het subiect in den Christus den als

de

hebben

bron wij

van

het subiect in den Christus zoo

dat

dit,

volkomen inbegrip van dat

de Christus

betoog

A en «

op

/?

het

is

alle bewustzijn,

geheel

van

het

?.bysc,

b

van

alle

wij

Woord,

woord, dan

genoemd wordt

als het

en wil die gedachte hier dus zeggen

alle

elementen waaruit

alle

menschelijk

het

ongebroken

opgebouwd.

is

il duidt

het

dus alphabet,

totale

element waaruit

dat

woord, de fontein

menschelijk

alle

naam draagt van

samen uitmaBedenken

en geeft aan, dat

A en

H

Christus

is

opgenoemd, deze gedachte uitgedrukt,

ligt

daarin, dat alleen

de

uitgang van alle menschelijk bewustzijn

de Christus weer

in

gedachte komt, en

alle

is

de

finale,

zijn

waarin

dat

in

den Christus

bewustzijn besluit,

is,

om

en tevens uit

Hem

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 638

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's