Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 530
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE FOEDERE.
136
ze
ook
is
Maar
daar.
ze
En
er slechts in kleine dosis.
is
als
nu ook eens dat
weg was, dan zou de mensch volkomen stompzinnig zijn. Verder, het is de wil van God niet enkel dat de uitverkorenen zalig
weinigje
zullen
maar ook dat ze het zullen weten. Hij werkt niet enkel mystiek, maar ook op 't bewustzijn. Hij geeft Zijn woord en de kennis van Zijn waarheid. Daarvoor is nog veel meer noodig. Daarvoor moet de mensch kunnen worden,
Dus er moet letterkundig leven, wetenschappelijke ontmoet een spiegel zijn, waarin de realiteit kan worden opgevangen en gereflecteerd. En dien spiegel bezitten we in de gemeene gratie. en
lezen
schrijven.
wikkeling
Ook
Er
zijn.
Genadeverbond
heeft Christus gewild, dat Zijn
En
baard worden.
Kerk
die
een Kerk zou geopen-
in
alweer niet bestaanbaar zonder gemeene
is
gratie.
Dus op alle manier is de gemeene gratie voor het Genadeverbond onmisbaar. Toch mag niet gezegd, dat ze een praerequisitum daarvan is, want ze heeft een
eigen
trots
Maar gratie
heeft
einddoel,
er
wil dat
is,
om
in
Die
Ze
middelaar.
Beider
die
Zoo
anders.
iets
zonde en verwoesting,
Ook
ter
leeft
opvoeding. Zoo nu
Genadeverbond.
ligt
in
de
in
beider
oorsprong en uiterste
de eenheid van den scheppings- en verlossings;
de gewrochten Gods door te
nu
eenheid ligt in
beide uit Christus maar uit Woord, de andere maal als
ligt
Men
het telkens in het leven.
Maar tevens
Genadeverbond de gratia communis onderstelt, moet verbindend cement bestaan, een pees, die beide
verdediging
Doel toch van de gratia communis des duivels
is
komen.
te
zijn
einddoel
einddoel der gemeene ook nog een nader doel
dit het
een
beide
organische
eeuwige
Omdat
gratie haar nevendoel voor het
het
Beider oorsprong
einddoel.
het
omdat
juist
vereenigt.
II.
die stuiting van
niet zeggen, dat ze niet
den hemel
ook de gemeene
tusschen
als
daarom nog
met het oog op
Maar er
God door
Heterogonie der Endzwecke.
is
op de aarde heeft
dat
n.1.
Satans tegenstand, Zijn kunstgewrocht doet uitkomen.
om
is,
te zetten
;
van
Christus, de eene maal
genomen
het vleeschgeworden Woord.
de eere Gods tegenover Satan.
tegenover Satan de ontplooiing van
om
en van het Genadeverbond,
de werken
verbreken.
dient
gewezen op de
tegenstelling tusschen de notae characteristicae
dezer twee verbonden.
De en
communis brengt 't maar
gratia
beteekent
:
burgerlijk recht,
met betrekking
bevorderen tegenover zeer
kan.
de
eerlijke
tot
Dat
:
niet
verder dan tot
iustitia
inter cives,
iustitia civilis,
wat
niet
wat onder ons menschen
onze maatschappelijke bedeeling recht en gerechtigheid alles
is
iustitia originalis.
ongeloovigen.
zeer wel verstaanbaar zonder geloof, en staat
Er
zijn dikwijls zeer oneerlijke
Dat diepe probleem, dat zoo
geloovigen en
licht
een ergernis
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's