Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 403
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
!
De
§10.
Hun
leuze
is
„de
:
godmenschelijke
hun
hebben
belijdenis-kerken
gehad.
tijd
Er
een
is
aan enkele personen wordt medegedeeld, en
die
natuur,
223
notis ecclesiae.
vormen een corpus mysticum dat
die deze natuur verkregen hebben,
;
De geheele Vermittlungs-Theologie
is
de kerk."
diepsten oorsprong daarin,
haar
vindt
zij,
dat ze wil verzoenen twee tegenover elkander staande machten, hetgeen alleen
gebeuren kan, door de grenzen tusschen die twee dat
kan,
bewuste leven,
het
dat uit
Ze
wisschen.
uit te
de wedergeboorte opkomt,
wil, als
overeen-
in
stemming brengen met het bewuste leven uit de natuur of anders theologie en philosophie vermengen. Dit nu verzwakt niet alleen de leer der zonde, ;
maar wischt
ten
slotte
ook de grenzen
:
tusschen den Schepper en het
uit
schepsel.
Zeer
juist is dit
aangetoond door Dr. H. Bavinck
Ethische Theologie van Prof. Chantepie de
niet absoluut
Rothe, een der voornaamste Vermittlungs-Theologen, komt dan ook tot
gevat.
de
conclusie,
volmaakten Het
weg moet
kerk
en alles moet worden opgelost
een
in
staat.
aldus
is
de
dat
dat men De inhoud des
begonnen,
de belijdenis-kerken. neer het maar
in
het hart
zei
moeten hechten aan
niet te veel te
:
geloofs
komt
er
zoozeer niet op aan, wan-
wordt gevonden
Een valsche Christologie was daarvan het onvermijdelijk gevolg is
van de
Saussaye.
wordt de grens tusschen Schepper en schepsel
geval
elk
In
la
zijn bestrijding
in
:
Christus
meer de Tweede Persoon van het goddelijk Wezen, die de menschelijke
niet
natuur
aangenomen, maar een
heeft
mensch zóó
een
bezittende
mensch, die de volkomenheid van den
dat Hij goddelijk
juist representeert,
godmenschelijke
natuur,
is.
zooals
die,
Hij
wordt voorgesteld
we
reeds
als
aan
zeiden,
anderen wordt medegedeeld, waardoor een corpus mysticum ontstaat. Het wezen der Hervorming wordt hierdoor ten eenenmale afgesneden.
Rome
juist
door
den
telijk
is
maakte de kerk
doop werd
ingelijfd,
tot
een corpus mysticum,
in
v/elk corpus
de opheffing van het onderscheid tusschen de ecclesia
dit
men
en waaruit de genadekrachten vloeiden.
Fei-
visibilis
en
was ontdaan, kwam men
tot
invisibilis.
Nu eenmaal de leervrijheid
Belijders
;
en
—
belijdenis
en
waar
loochenaars
is
van
haar
dan
het onderscheid tusschen kerk en
van
den
kracht
wonen dan saam
Christus
in
wereld? dezelfde
gemeenschap.
De Haagsche Synode Amsterdam, dat
„in
de
schreef
kerk
dan
moest
ook aan nagisten,
Heilige Schrift daarentegen leert, dat we,
om
het eerst te vragen hebben naar de belijdenis.
de
wat
geschorste gist in
dienaren van
de wereld."
de ecclesia formata
De
te erlangen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's