Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 545
college-dictaat van een der studenten
Hfdst.
Het Bewijs voor de
II.
Wat
B.
nu
wij
door wat wij vinden
versterkt
Nu
heeft
10.
Als
men
Dat men
onderscheiden
nu
van
de
in
nu ook
er
creatuur;
God
het
Dat er
zelf
is.
de eeuwige, oneindige,
is
eene sapientia creata
wijs te zijn te in
God
inzijnde
vol
is
van
;
Hij objectiveerde zijne wijsheid
de oor-
zijne heerlijkheid; alles in
toonbeeld van zijne heerlijkheid, en eindelijk
1*=
creata subiective, d.
sapientia
geschapen naar den
i.
Gods,
beelde
in den mensch is niet maar de mensch heeft
van de Sapientia Dei
afspiegeling
in
bewustzijn.
zijn
nu
Terwijl
we Chokma zien
in
onderscheidene begrippen wel
die
de Spreuken
Job,
is
Chokma nu
inneemt die
Chokma
"in"!
en
het,
is
wij beklagen
bij
waarop men
hier te in
den man
hypertrophie van het hoofd,
hier ais
in
is.
dan
ligt
persoon voorkomt; en
(\\q
zij
liefheeft,
reeds
de
in
persoon-
de Chokmatische litteratuur dezelfde plaats de overige boeken.
in
ae Chokmatische school van het Oude Verbond voor
Chokma
optreedt als een
ik, als zelf
zijnde een subiect.
poogde men tot niets te reduceeren, door te zeggen doen met eene persoonsverbeelding, op dezelfde wijze als
nu
verschijnsel
hebben
die
nn innemen
staan wij dus
dit verschijnsel, dat die
„wij
;
;
verlaging van de menschelijke persoonlijkheid.
is
van die Chokma lezen dat
nu
wij
dien eersten trek, dat de
Dit
elkaar moeten gehouden,
daarom het denkbeeld dat met hart verbonden
Wanneer
Nu
uit
ook den Prediker optreden een
en wiens hart ineenkromp
is
atrophie van het hart
lijke
ten deele
en hoofd tegenover elkander
hart
die sterk van hoofd
Liefde
en
die als persoon verschijnt, spreekt en handelt.
Voor ons staan bij
ook de Wijsheid,
God de eigenschap van
alleen eene sapientia creata in oog, oor, hersenen etc, als
zeide
creata.
aardrijk
eene
is
wijsheid, dan is Hij
eigenschappen
zijne
dezen wijzen
non
is
spronkelijke schepping 40.
God
heeft
;
maar dat het dan
heeft,
wijsheid, eene sapientia
Dat
men
gesproken wordt van de Sapientia, dan moet wel onderscheiden
er
naar den vasten regel, dat
3o.
de chokmatische boeken over de Sapientia.
in
zeer terecht deze distinctiën ingevoerd, dat
de Sapientia quae est Deus
20.
1 1
Oude Testament vonden over "ai en mi, wordt nog
het
in
Heilige Drieëenheid uit de Openbaring.
:
poëzie
daarvan gewag maakt, evenals men
bijv.
de ge-
rechtigheid voorstelt met een blinddoek voor de oogen en eene weegschaal in
de hand."
Maar Heilige
stelt
men de vraag nu
Schrift,
personificatie
laat
de
optreden",
poëzie
dan
is
„vindt
:
in
het
het
ge
zoodanige
personificatie
in
de
Oude en Nieuwe Verbond zoodanige
antwoord daarop
niet absoluut in
nega-
tieven zin.
De dood, de
honger, het zwaard
bijv. laat
de Heilige Schrift optreden
als
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's