Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 329
college-dictaat van een der studenten
Cap.
De Auctoritate Sacrae Scripturae. §
III.
gen greep van
mathematische
logische,
het
nu
Geest
Heilige
Bewijs
14.
Real. enz. 155
v. d.
Het gevolg
denken.
dat de
is,
dan dat grijpende, volgens de intellectueele eischen en
dit
op het vlakke veld der logika, dat alles niet met elkander in harmonie brengt, maar wel is die harmonie er, als wij het bezien konden van het standpunt Later
om
alleen
het
aesthetische
Nu
op
zich
teerd
is
bezien
het
in
op de zielen der
effect
Nu bespraken
nagaan.
doen gevoelen tusschen het
—
en het psychische of persoonlijke leven.
men de
zelf
daar neerliggend document, een steen, waarop
dan
hierin, dat
zeggen
zelf iets te
beschouwt
Heilige Schrift
Dan
heeft.
dood voor ons en gaat men
het
ligt
gaat
men
het
effect,
dan
passief;
dat
is
het
is
hij
penseel
dan neemt
schildert,
nu
het
ze
;
De
voor ons
men een
penseel
doek werkt niet
het
is
Heilige Schrift
om
maar in
;
gaan
de
wie
de des
lijn
door den Vraagt
levens
tellen
is.
De
de
schilder
De
Heilige
niet
of
een
in
de
harten
juist,
Geest werkt met
Hij schildert
op aangelegd
het
op de harten
om
als object
men
te zien,
Wil
hoe het
penseel harmonisch werkt, dan in
zijn,
of het
van de gekleurde
der
;
schildert.
bereiken evenals het penseel.
hoeveel haartjes er effect
mee
er
lijn
Schrift in haar kracht beoordeelen wil,
men nu naar in
dus
er
effect te
men nagaan
Heiligen Geest
eeuwen door geweest
Heilige
;
waardoor
altijd
een biesje met haartjes
iets
kracht beoordeelen, dan dient
zijn
wil
een
is
als
Schrift.
penseel,
onderzoeken, maar nagaan of het ook,
(actief)
ook met de Heilige
te liggen,
moet men
penseel
nog
Hij
niet
is
Ligt een penseel zoo
de Heilige Schrift.
nl.
geen penseel maar een dood
Schrift
menschen.
't
locus
naar gelang
al
hij
bereiken wil kortere of langere penseelen, dat
wordt eerst
het
Heilige
op
eiken
doen hebben.
te
met een
schilder
de harten der menschen penseelt,
der
het als object
Bij
om de mooiheid van het penseel, maar voor de bruikbaarheid. Nu heeft ook de Heilige Geest een penseel gemaakt, waarmee
de
een
het de eischen stellen, die
gerekend buiten de Alomtegenwoordigheid Gods.
een
Zoo
als
gemonumen-
iets
elk object stelt. is
alomtegenwoordig God
neer,
wij
intellectueele en
onderdeel daarvan moeten wij steeds voelen, dat wij met een levend,
elk
van
te
er
zij
de groote fout
Dit nu
Als
is
meer speciaal
dit
ligt
men aan en
distantie
en die ons nu
;
wij
en ethische leven en tusschen het intellectueele, aesthetische
en ethische leven IV.
zullen
de
het
evenzoo
en
Geestes
Heiligen
des
geloovigen.
menschen
met
haar
microscopisch
juist
is.
En zoo
moet vragen als
of
instrument
harmonisch en symmetrisch wordt getrokken.
effect,
dan
ziet
men,
dat
die
gouden
lijn
alle
de harten der menschen getrokken, volkomen zuiver en keurig Heilige Schrift
moet dus naar haar
effect, als
Gods hand, van een dood object.
penseel in
beoordeeld worden en niet naar de eischen van precisiteit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's