Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 702
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
LOCUS DE Sacramentis.
228
iudicium
expresse
cum
at
verba
haec
„Quare tota erudita
69.
Christi
institutionis
tota catholica ecclesia
non tantum
Christi
En
damnationem sumunt."
et
(secundum
quitas
spiritualiter fide
magno consensu
libus hyprocritis,
nomine duntaxat
quod corpus
docuit,
et
fieri
ab indignis, infide-
De meest ongeloovige
christianis, accipiatur".
—
dus het ware lichaam en bloed van Christus.
eet
Pauli)
(quod etiam extra usum sacramenti
verum etiam ore non modo a credentibus, sed
potest),
antt
et pia
explicationem
et
B. Zwingli.
ontwikkeling
de
Wijl
de hand, dat
hij
reageerde
Bij
Zwingli
dat
de
trok
lijn
traditie, eerst alle
ook hetzelfde
God
dit
de
;
de
gaat,
Zijn standpunt
zou
;
geloof
was voor hem dus
Woord
hij
liet
tusschen deze beide
toch
dit hield
hem van
Nu was
is
alleen
en den mensch
Zwingli krachtens
God aan
God had
ieder
op
bepaald, wie
zijn tijd
de kennis
hen de werkzaamheid, dat ze daaraan geloofden. Het
men
alleen de geloofsverzekering, dat
ook wel
er
God
geestdrijverij terug.
streng deterministisch, monistisch.
in
volharden
gemoedsstemming Zwingli moest worden of
het sacrament.
verschil
en aan die personen deelde
daarvan mee, en wrocht
bij
Daarbij deed zijn eigen
geestdrijver supranaturaliter.
was
achtte.
en den mensch alleen immediaat neemt,
de gemeenschap tusschen
dat
zegt,
aanleg rationalistisch, en
Hij zaligen
Het
Het
geestdrijver.
rationalist
naturaliter zijn
öf
media overbodig
Luther in zijne eerste periode,
als bij
standpunt terug, Zwingli bleef er
dit
consequent door.
hem weinig waarde hechten aan rationalist,
zich de verhouding tusschen
voor de hand, dat de reformatorische beweging,
ligt
de kerkelijke
tegen
zien wij dan
maar kwam Luther van en
Hoe dacht Zwingli
:
de verhouding tusschen
hij
het voor
ligt
gemakkelijk doolwegen opging.
Ook nu moet gevraagd God en den mensch ? Het die
Zwingli ook geheel zelfstandig was,
bij
bij
komen, maar
dit
was
uitverkoren
niet beslist noodig.
is.
Plato
en Socrates waren zoowel uitverkorenen als Augustinus. Ze hadden een directe gemeenschap met God, waartoe geen middelen noodig zijn ze hadden de verzekering, en dit was al wat zij behoefden. ;
Nu
spreekt
het
kracht toekende.
Gods
dat
vanzelf,
Alle
Zwingli
daarin
van
bezat
het dient alleen als getuigenis van
;
zijde
Drieërlei standpunt
aan
sacrament
het
zou
dwaasheid
zijn, 's
wijl
men
menschen
die verzekering reeds zij
tegenover anderen.
dit
:
dat
God
alleen betuigt en verzekert in het sacrament.
God
dat er in het sacrament een betuiging
is
van
Terwijl Zwingli alleen een betuiging wilde van
's
menschen
:
de minste
kan men dienaangaande innemen.
Daarvan koos Luther Calvijn
niet
genade ging buiten het sacrament om. Een verzekering
en van ons. zij.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's