Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 166
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU.
138
engeren als
twee
onjuist onderscheiden wil in
en genade, dan behoort de magistraat
natuur
en
leven,
natuurliji<
tegenstelling tot
van
sferen
van het
wanneer men nu
en
zin,
de
niet
die
in
van het genadeleven.
in
sferen,
de sfeer
Juist is die
omdat men alsdan moet verstaan, dat de Gratia communis
niet,
het gebied van het natuurlijk leven behoort en de Gratia specialis tot het
Doch deze algemeene term mag hier nu wel gebezigd worden.
gebied der genade.
Wanneer men een
de Dogmatiek, de expositie van de
in
men de Openbaring Gods
punt toegekomen
dergelijk
leer der waarheid,
altoos wel in
dient
is,
oog
't
te
aan
houden,
in de natuur en de Openbaring wat de verhouding is in Gods in zijn Woord, wat de verhouding is tusschen de algemeene Openbaring Uit den in den kosmos en de bijzondere Openbaring in de Heilige Schrift. aard der zaak zal dit punt, wat zeer breede toelichting zou eischen, hier niet
worden
uiteengezet
Men mag der
maar der
Reformatie,
heb
hier
komt
de H.
almachtig
is,
we
geven
Schrift,
wijs, heilig
zooals
zoodat
Vitringa
komt
ze
de
1.
en rechtvaardig,
evenzoo de algemeene zedewet,
en
de stelling aan, die hier geldt.
kortelijk
zooals
lateren)
de theologie,
ik
uit
alleen
;
den weg opgaan van vroegere theologen
niet
en
uit
om
aldus
't
niemand
ooit uit de
hetgeen
men
H.
S.
ons
tot
te
deelen
2.
alles
verlicht en
om
bestaat, die
wat daarbuiten ligt tot het Deze indeeling en de voorvalsch
kosmische openbaring zonder hooger
onderwijst de natuur
God
de kennis van de natuur behoort
principieel
is
evenwel van die
die aldus spreken
de natuur en daar, zooals ze
de natuurlijke Godskennis wil afleiden.
uit
oog
in
fniet s.,
kennis, dat er een
gebied der bijzondere Openbaring gerekend wordt. stelling
c.
ons een juisten blik op den
om
deze reden, dat
licht
gekomen
is tot
Alleen wanneer de y.bcr[j.oc
doet werpen,
ons heen en de inspraak van ons eigen hart omtrent
natuur en God.
De
bijzondere Openbaring moet
men
nooit op zich zelf nemen, maar altijd
neemt ze de openbaring der natuur in zich op. De natuurlijke Openbaring blijft altijd fundament van het huis, waarop het andere gebouwd is, is altoos in de bijzondere Openbaring gesubsumeerd. De bijzondere Openbaring kan zonder de
natuurlijke
den mensch
geen voet verzetten, omdat ze dan geen aansluitingspunt
vindt.
genadeopenbaring daarin breed
is
Bovendien gegeven
opgenomen.
is
wordt, Cf. Ps.
uitspansel verkondigt zijner handen die
we
We
gaan evenwel
om
bekend, hoe
werk
(vs. 2.) Dit is
een natuurlijke Openbaring,
de bijzondere Openbaring doet
op de
het euvel te voorkomen, dat
in
de Heilige Schrift niet alleen
maar ook de Openbaring uit de natuur 19. De hemelen vertellen Gods eer, en het
eerst zien bij het licht, dat niet verder
in
men
stelling in,
uitstralen.
daar thans genoeg gezegd
is
deze twee gaat juxtaponeeren en coör-
dineeren, alsof ze elk op eigen fundament naast elkander stonden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's