Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 509
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
GRAADVERSCHIL.
EERBIEDIGING VAN HET GODDELIJK GEZAG. 501
-
anders daarentegen komt
Geheel
algemeenen toestand gradueel
dreigde
de
op het eind
toen
beslag
op het eind der 19e eeuw.
en dat
bij
rees
In
en
over
strijd
Almachtige
de
Paus
en
den
tot
den Keizer
God
Tusschen
van het ge-
ging steeds
in
de eerste rekenen
viel te
slechts als organisch
of
;
de Welfen en Ghibelijnen
waarop de Staat
wijze
zou
Gods macht en gezag rekenen
God Almachtig
den
Hierin lag voor alle Staatsrecht en Staatkunde
uitgangspunt.
regelen
dit
Staatkundig terrein
macht en gezag
alle
den Staatsbouw de mensch onder
beginsel
in
deze drie slechts
woord kwamen, en kreeg zijn de Middeleeuwen was het de
het
ook op
dat
de Bron van
als
instrument dienst deed. het
aan
Naturalisten
overtuiging,
met God
plaats
dat
Middeleeuwen,
der
verder
algemeene
maakt
die
waarop men dusver saam bouwde.
Staatsfundament,
reeds
zoo er een keer
staan,
te
't
grijpt,
partijen voor een deel afschuiven
verschillende
meenschappelijk Dit
plaats
tot
den
hier de Staatsman uit eigen hoofde
met
zijn
verhouding
zou, dan wel of de verhouding tusschen
en de Overheidsmacht op aarde over de Bisschoppen liep.
als
Ook de verhouding van de
afzonderlijke volken
Römischen Kaiser, die zich voelde
als
de gekerstende,
maar toch altoos wettige opvolger van de Caesars, mocht twist opwerpen, maar over het fundament rees daarbij geen verschil.
waarop
zelf
het
in
verbinding van mensch
de
rustte,
Zelfs toen op het natuurrecht meer nadruk
werd gelegd, beschouwde men aanvankelijk toch en
Staatsgebouw
een product van Gods wil, en zeis
die in den
mensch
mensch sprekende natuur
en
een radicaal als Althusius
bij
als
geeft,
hoe flauw ook, toch altoos tenslotte het gezag Gods, voorzoover men dit
na
kan
den
speuren,
doorslag.
aan een enkel Atheist ontbrak het betweters,
die,
vóór
de algemeene opinie, en
geleerden,
God
§
in alle
10.
gold
Rousseau, bij 't
Er rees
niet,
erger
zelfs
bij
enkelen wel
waren
twijfel,
er onverbeterlijke
dan Rousseau waren, maar
in
het publiek in massa, en onder de regeerders
toen
nog steeds
als vaste regel, dat
men met
dingen, en zoodoende ook op het Staatsterrein, te rekenen had.
Eerbiediging van het Goddelijk gezag.
De algemeenheid van deze
overtuiging hield vaak verband met de
eenheid der Kerkformatie en met de aanhoorigheid van
alle
ingezetenen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's