Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 295
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE VOLKSSOUVEREINITEIT.
287
Majesteit krenkend, verwerpen, vormt goed opgevat geen tegen-
Gods
met de souvereiniteit der vorsten, maar
stelling
De
lijn.
souvereiniteit
God
in
is
en in
God
mede op één
staat er
maar
alleen,
Hij
kan als
dit Zijn hoog gezag 't zij een Welke keuze ook van Gods zijde gedaan
orgaan en instrument voor de uitoefening van vorst,
het volk zelf nemen.
't zij
wordt, steeds
De
reiniteit.
het een overgedragene en geen oorspronkelijke souve-
blijft
vorst
is
geen souverein, maar orgaan van de Souverei-
zelf
Gods. En zoo ook, waar
niteit
Godswege
van
en
dit gezag slechts in Gods Doch juist dit loochende en loochent Van 1789 af is het van dien kant steeds
gehouden dat de
souvereiniteit
De
souvereiniteit heeft
God, de mensch
niet
iemand
het volk
kozene
geen
rekenschap
is
aanwijst,
heer
over,
naar wezen en
dan
om
zijn
het
eigen heer en meester, en waar
bewind
voeren,
te
is
de aldus ver-
volk, en aan het volk
maar dienaar van het
Dit
is
de diep-zondige opvatting van de volks-
gemunt
is
op de nederwerping van het gezag Gods
schuldig.
souvereiniteit, die
nature,
Het ni Dieu, ni maitre, duldt geen enkele
regeert.
Het volk
uitzondering.
van
Van Gods Almacht is er dan geen sprake dan met Gods Almacht niets uitstaande:
oorsprong, rust in het volk. meer.
is
uit.
nog de geest der Revolutie. staande
volk het hoogste gezag uitoefent,
maar oefent het
niet dat volk zelf souverein,
Naam
't
en op de uitschakeling van den Almachtige
geheel het Staatsieven.
uit
Geheel ten onrechte daarentegen heeft men den banvloek, die op de aldus vervalschte volkssouvereiniteit rust, ook uitgesproken over wat in een
land
de Vereenigde Staten gevonden wordt, en hiertegen kan niet
als
ernstig
genoeg worden geprotesteerd.
een vorst, en
God
kan
dit
evenzoo doen en heeft
en
Gemeenebest
God
ment gekozen, op
als
bezit
bij
dan
stellen,
alleen,
om
blijft
en het
belieft,
bekleeden,
evenzoo gedaan met een
de oorspronkelijke Souvereiniteit rusten
maar het volk wordt nu
over het volk staande,
hooge gezagsbevoegdheid is
als
orgaan en instru-
nu
niet
maar het volk
zelf
ze uit te oefenen, en de magistraat treedt
de gratie Gods de
Hij dit
Gode te
bezat en dat volk haar nu overdroeg op den magistraat.
niteit uit zichzelf
het
als het
gemeenebestelijken staatsvorm het volk de souverei-
volk. Niet alsof bij
Ook bij in God
Even goed
nakomelingen, met afgeleide souvereiniteit
zijn
om
een
magistraat
aan
te
de wet, die alsdan de vaste verhoudingen tusschen
het volk en den magistraat regelt.
Vanzelf komt hierbij nog een geheel andere vraag aan de orde, zoo
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's