Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 317
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DEO GLORIA.
SOLI
Niet absorptie, maar een doen leven
de man van Tarsen het gezegd
heeft,
uit,
door en
kan het
doel van onze menschelijke existentie
Hem)
Metterdaad
God
worden ons
God.
in
dan
uitgedrukt. Het
zelf,
noch
in
eenig
Het dg airov
(tot
de Schepper, die zichzelf verheerlijken
is
den kunstenaar vindt ge hier de schaduw van.
Bij
Rubens en een Rembrandt in zijn productie ook Toch is zelfs bij den hoogsten kunstenaar, zoo hij recht
een
is
zelf verheerlijkt.
voor
Het
hier beslissend.
is
niet
tot zich zelf. Rijker
ligt niet in
ander creatuur, maar alleen en uitsluitend
wil in zijn schepsel.
309
het eind, dat hij nederknielt en dankt en Gode de eere Maar boven God is niemand. God kan niet knielen. God kan danken. Alles komt uit Hem, is door Hem en loopt uit op Hem. Het staat,
toebrengt. niet
leven der Schepping en dus ook het leven van ons menschelijk geslacht heeft alzoo geen ander doel, aller
dingen kiem verborgen
om
dan
den
rijken schat
openbaring
lag, tot
te
van leven, die
brengen en
in die
in
open-
baring de Almacht, Wijsheid, Heiligheid en Schoonheid van het goddelijke
te
toonen.
Kracht, talenten en gaven zijn in het schepsel neergelegd
en weggeborgen, en nu al
wat God
Gods
het de glorie
er in besloot
voortkomt, dat hij
is
alle redelijk
Majesteit
er
in
en wegborg, er
was dan ook
glansen
God Almachtig
zelfs
voor goed werd afgesneden.
is
voorschijn komt, en zóó
Het ontzettende van den val
ziet.
onder Satanischen invloed
in het
door gestoord werd en naar Satans bedoelen
daarop de macht
onmiddellijk
gegist had, en nu
uit te
hierin gelegen dat de zelfverheerlijking
juist
van
er
die zich openbaart, als straks
schepsel het bewondert, en er voor dankt, wijl
eerst in de engelenwereld, en daarna
Paradijs,
Gods
In stede
nu hiervan openbaart zich
Genade,
der
wier
aanzijn Satan niet
het die genade, die aan het leven van de gevallen
geeft, dat toch Gods eere in zijn werk doorname de menschenwereld toch eens alle eere zal
wereld zulk een richting dat
met
uitgeven, die
God
gaat,
zijde zijds
en
in
haar besloot.
op den voorgrond in
de
Genade,
is
die geheel
ook slechts stuitende kracht Genade,
maar
bij
brengt.
die
slechts
Naar bijna alleen van Calvinistische
gesteld, splitst zich
nu deze Genade, eener-
algemeen van karakter
heeft,
en anderzijds
in
eerste
maar dan
aan een kern van ons geslacht ten goede komt,
deze kern dan ook de volle Majesteit Gods
De
is,
de voleindigende
tot
Genade pleegt men de Gemeene Gratie
de tweede de Particuliere Genade.
Het
Gemeene Gratie
is
dat ons de Overheid
is
nu
in
openbaring te
noemen,
de bedeeling van de
toebeschikt en dat het Staatsieven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's