Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 317

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 317

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd

DEO GLORIA.

SOLI

Niet absorptie, maar een doen leven

de man van Tarsen het gezegd

heeft,

uit,

door en

kan het

doel van onze menschelijke existentie

Hem)

Metterdaad

God

worden ons

God.

in

dan

uitgedrukt. Het

zelf,

noch

in

eenig

Het dg airov

(tot

de Schepper, die zichzelf verheerlijken

is

den kunstenaar vindt ge hier de schaduw van.

Bij

Rubens en een Rembrandt in zijn productie ook Toch is zelfs bij den hoogsten kunstenaar, zoo hij recht

een

is

zelf verheerlijkt.

voor

Het

hier beslissend.

is

niet

tot zich zelf. Rijker

ligt niet in

ander creatuur, maar alleen en uitsluitend

wil in zijn schepsel.

309

het eind, dat hij nederknielt en dankt en Gode de eere Maar boven God is niemand. God kan niet knielen. God kan danken. Alles komt uit Hem, is door Hem en loopt uit op Hem. Het staat,

toebrengt. niet

leven der Schepping en dus ook het leven van ons menschelijk geslacht heeft alzoo geen ander doel, aller

dingen kiem verborgen

om

dan

den

rijken schat

openbaring

lag, tot

te

van leven, die

brengen en

in die

in

open-

baring de Almacht, Wijsheid, Heiligheid en Schoonheid van het goddelijke

te

toonen.

Kracht, talenten en gaven zijn in het schepsel neergelegd

en weggeborgen, en nu al

wat God

Gods

het de glorie

er in besloot

voortkomt, dat hij

is

alle redelijk

Majesteit

er

in

en wegborg, er

was dan ook

glansen

God Almachtig

zelfs

voor goed werd afgesneden.

is

voorschijn komt, en zóó

Het ontzettende van den val

ziet.

onder Satanischen invloed

in het

door gestoord werd en naar Satans bedoelen

daarop de macht

onmiddellijk

gegist had, en nu

uit te

hierin gelegen dat de zelfverheerlijking

juist

van

er

die zich openbaart, als straks

schepsel het bewondert, en er voor dankt, wijl

eerst in de engelenwereld, en daarna

Paradijs,

Gods

In stede

nu hiervan openbaart zich

Genade,

der

wier

aanzijn Satan niet

het die genade, die aan het leven van de gevallen

geeft, dat toch Gods eere in zijn werk doorname de menschenwereld toch eens alle eere zal

wereld zulk een richting dat

met

uitgeven, die

God

gaat,

zijde zijds

en

in

haar besloot.

op den voorgrond in

de

Genade,

is

die geheel

ook slechts stuitende kracht Genade,

maar

bij

brengt.

die

slechts

Naar bijna alleen van Calvinistische

gesteld, splitst zich

nu deze Genade, eener-

algemeen van karakter

heeft,

en anderzijds

in

eerste

maar dan

aan een kern van ons geslacht ten goede komt,

deze kern dan ook de volle Majesteit Gods

De

is,

de voleindigende

tot

Genade pleegt men de Gemeene Gratie

de tweede de Particuliere Genade.

Het

Gemeene Gratie

is

dat ons de Overheid

is

nu

in

openbaring te

noemen,

de bedeeling van de

toebeschikt en dat het Staatsieven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 317

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

PDF Bekijken