Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 256
DR.
234
KUYPER ALS GELEERDE.
ontstaan er botsingen tusschen het ethische, religieuse en aestheti-
moeten uitgemaakt worden. De rechter die elk zijn plaats geeft is de aesthetica, omdat al die gewaarwordingen in een menschelijke ziel liggen, de ziel in verband staat met het lichaam en deze weer in aanraking komt met de zielen van anderen. Men onderscheide dan deze drie: lo. De actie van het schoon zelf. Daar kan de wetenschap nooit sche. Die botsingen
iets
aan doen. Het
niet
voor ontleding vatbaar
in
Het heeft
leeft in zich zelf. is.
Om het
zijn
eigen karakter dat
verstaan moet
te
men
er
mede
aanraking komen.
Op
Kunsttheorie.
2o.
elk terrein der kunst
is
er een theorie.
Ook
vroeger waren er kunstenaars,componisten enz. Sommigen bewandel-
den goede paden, anderen zijn verkeerde wegen ingeslagen. Zoo leert men kennen wat niet en wat wel moet gedaan worden om tot goede resultaten te komen.
De wetenschap van
3o.
het schoon.
De
aesthetica geeft noch het
noch de theorie van het schoon. Zij is de wetenschap het schoone heeft in te denken, het schoone een plaats geeft en die de beteekenis van het schoone voor het menschelijk leven doet verschoone
zelf,
staan.
Maar waar
De
is
het schoon?
Pantheïst noemt het, de eeuwig immanente geest. Het schoon
bestaat echter in
God en door Hem
werpen en door de gave Gods er dus schoone muziek
vertoont het zich aan de voor-
zijn
we
in
staat het te genieten.
den waterval, of wanneer het schoon te genieten is op de toppen der bergen of in de pracht der natuur, dan ziet God dat schoone en geniet er in. Dus is het schoon
Wanneer
niet
Nu
om
's
blijft
menschen
maar God schiep
het
om
Zijns zelfs wil.
het schoon ook als het oog verblind wordt en het oor het
hooren weigert; het
Men
wil,
is in
spreekt van
blijft zelfs
waar men
sterft.
een schoon karakter. Daaruit volgt, dat het
schoon ook betrekking heeft op het geestelijke zoo ook bij het meest geestelijke: het gebed. Men spreekt van „mooi" bidden. Dit is af te keuren, het bidden is zoo schoon, dat er niets bij te voegen is. Als ;
men aan
de Engelenwereld denkt, verbindt
het denkbeeld van schoon? Het schoon
is
men dan daaraan
niet
dus zoowel toepasselijk op
het geestelijke als op het zinnelijke.
Door deze brug komt men van
zelf
op de H.
Schrift.
Deze weer-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's