Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 112
90
KUYPER STICHTER DER
DR.
VRIJE
UNIVERSITEIT.
Kuyper een betoog dat „Souvereiniteit in eigen kring" aan het beginsel van Gereformeerd gegund moet worden. Met „Gereformeerd" wordt niet anders bedoeld dan het echte, zuivere Christendom. Gelijk de koopman van netto gewicht, de munter van fijn goud, de Schrift van onvervalschten nardus spreekt, zoo zouden wij van „netto", „fijn", „onvervalscht" Christendom kunnen spreken maar wij gebruiken liever „Gereformeerd", om daardoor èn den namaak èn het vervalschte, èn het min goed gegroeide te onderscheiden van dat wat naar het Woord Gods is. Van enkel Christelijk sprekend kan dit ook Roomsch of Remonstrantsch wezen; de modernen lieten den Christelijken naam niet varen, de valsche vlag van „Christelijk" werd aan den gevel eener ontkerstende school gehangen. Daarom had men uit te komen met den historischen Gereformeerden naam. Zonder laag op andere Christenen neer te zien, begrijpen we onder den naam van Gereformeerd niet wat ons geviel, maar wat der Kerke wettig oordeel was.
Ten
En
als
slotte leverde Dr.
men
vraagt of ook „Souvereiniteit
in eigen kring" uit het hart
der Schrift en uit den schat van het Geref. leven is gegrepen, dan wordt gewezen op het organisch geloofsbeginsel der Schrift, en op het Hebronsch stammenedict voor Davids kroning, op Elia's weer-
stand tegen Achab's dwingelandij, op der discipelen weigering
voor de politieverordening van Jeruzalem op
zij
muntspreuk, van hetgeen Godes en des Keizers
Wat
het Geref. leven betreft:
inferiores";
neigden
de
naar
Kerkorde
is
confederatieve
Calvijn
te
is,
om
gaan, op de te beluisteren.
sprak van de „magistratus
presbyteriaal;
bestaanswijs,
alle
terwijl
Geref.
de
landen
burgervrij-
heden het weligst onder Geref. natiën ontloken. De huisvrede, de decentralisatie en de autonomie ook voor de burgerlijke gemeente nu nog het best gewaarborgd op het erf van de issus de Calvin. Volgens den Geref. geest wordt dus ook op wetenschappelijk terrein souvereiniteit in eigen kring gevraagd. De historie leert dat de
zijn
in eiken kring met eigen beginsel een andere gestalte was een Grieksche, een Arabische, een Scholastieke wetenschap. Na de middeneeuwen vertoont zij een onderscheiden gelaat aan Roomsche en niet-Roomsche Universiteiten. De wijsgeeren die na en met Kant optraden, vormden, naardat ze in het object of
wetenschap kreeg. Er
het subject rustten, scholen die elkaar uitsloten. Hegel's denkbeeld
bracht èn op Theologisch èn op elk ander terrein een eigen stelsel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's