Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 278
256
OR.
KUYPER ALS GELEERDE,
en het objectivisme van Schelling, in Hegel de weggevaagde metaphysica, de wereld van het bovenzinnelijke weer te herwinnen, maar nu niet zooals het Christendom leert, als het bovenzinnelijke, waarvan de wereld een afglans is, en niet zoo dat God zich openbaart in den mikrokosmos van Zijn schepsel, maar in een gansch anderen zin, namelijk als een metaphysica van eigen bewustzijn, waarin
God de
geworden van het schepsel. Zooals het dus in Kant gekomen is tot een bankroet van de Christelijke metaphysica, zoo is het in Hegel gekomen tot een schitterende opbouw van een allesomvattend metaphysisch systeem, zooals te voren nooit was aanschouwd, als de Kroon van de humanistische beschouwing, als het eindresultaat van het normalistisch denken, tot een metaphysica als het uitspinsel of weerspiegeling van ideeële projectie
is
het eigen menschelijk bewustzijn.
Het
H e g e I's
eigenaardig dat in
is
Christelijke leer, die
men verworpen
wijsgeerig systeem heel de
had, weer terugkeert. Alles wat
de Aufklarung had weggeredeneerd dook weer op, maar nu als
schoone denking van eigen, Christelijke
metaphysica
is
een net van begrippen, dat
tot zich zelf
gekomen
nu opgesmolten
tot
rede.
— Heel
een kategorieën
omspant, waar niets buiten
alles
de
leer,
valt.
Als wij de ontwikkeling van het humanistisch philosophisch denken
naspeuren, valt ons de groote beteekenis van Dr. wijsgeer
De
in
K
u y p e
als
r
het oog.
Christelijke
wereldbeschouwing der reformatie, die
haar grooten vertolker vond, was langzamerhand
in
in
C
a
1
v
ij
n
de zuiging
gekomen van het philosophisch denken van het rationalisme en empirisme en had zich beijverd om eigen wereldbeschouwing te doen steunen op de stutten die
Ten
kwam men
slotte
men
in
het rationaHsme en empirisme vond.
een soort supranaturalistisch Christendom,
de waarheden der Christelijke leer nog verkommerd bleven
terwijl
voortleven
Toen geven
tot
in
keine kringen en conventikels.
Kant
en,
ook dit supranaturalisme den genadeslag had gena de mokerslagen van de negatie, de opbloei komt van de
Romantiek, dan beurt ook het Christendom
uit zijn
vernedering het
hoofd op en een nieuwe levensadem gaat weer over de volken. Het is
de Réveil, een wederopwaking van het Christelijk leven, die zich
openbaart pelijk
in allerlei
beweging op
maatschapmet reuzenkracht de
kerkelijk, godsdienstig,
en staatkundig gebied. Maar de man,
die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's