Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 294

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 294

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

272

DR.

KUYPER ALS GELEERDE.

zelven schetst, gelijk Hij wil dat wij het in ons zullen opnemen.

Onderzoeken

wij

object dat wij

nu deze monumenten en documenten, dan is het wezen Gods, maar die

daarin naspeuren, niet het

Cognitio ectypa Dei, die

God

zelf

daarin gelegd heeft. Dit onderzoek

wetenschappelijke arbeid.

is

Met

feit

dat

God

zulke

plaatste en daarin een beeld

monumenten en documenten voor ons van zich

zelf verborg, is hier

nog slechts

hypothese. Bij deze onderstelling ontstaat metterdaad noodzakelijk

een eigenaardige wetenschappelijke arbeid, die tot object niet

God

maar zijn Cognitio ectypa, mits er een bepaalde kring van phaenomena is, waaruit dit object door onderzoek kan worden geheeft

kend. Blijkt dus waarheid wat hier hypothetisch gesteld

men

dan heeft

is,

om

werkelijk een Theologie gevonden, die de roeping heeft

een

wetenschappelijke taak te volvoeren en in het organisme der weten-

schap hare eigene plaats

wordt gezocht de

Ie

is

heeft.

Het

object, dat in deze

phaenomena

onder geen der vier andere faculteiten

brengen,

te

onderzoeken phaenomena vormen een eigenaardige groep, en

het object zelf

is

van zoo eminent belang, dat

de practijk

niet alleen

des levens, maar ook het onvolledig karakter der overige wetenschap,

de beoefening der Theologie noodzakelijk maakt.

Een bedenking moet nog ter dat als de Kosmos als eenig wezen, dat God,

Kosmos

tenzij

men

toetse gebracht.

Men kon tegenwerpen,

object voor de wetenschap in

Pantheïsme vervalle

behoort, en dat dus het onderzoek van God,

gie, niet tot

d.i.

niet is het

tot

den

de Theolo-

de wetenschap gerekend worden kan. Hierop

woord, dat voor ons het object

aange-

is

niet

zij

geant-

ongekende wezen Gods,

maar de ons bekend gemaakte revelatio ectypaDeze openbaring ligt niet buiten, maar juist in den Kosmos, en treedt nooit anders dan in kosmischen vorm voor ons. Verder strekt de Theologie niet. Al stuit het stellen van een Kosmos het belijden van een wezensgrond voor dien Kosmos in zich, niet de wetenschap, maar alleen de mystiek van ons innerlijk leven sluit in zich de gegevens waardoor we persoonlijk weten en ervaren, dat we met dien extra-Kosmischen wezensgrond in gemeenschap staan.

Reeds uit het voorgaande kwam het verschil uit tusschen de opvatting van de taak der verschillende faculteiten naar gelang men al dan niet met de wedergeboorte rekent. Dit verschil moet meer opzetteHjk ter

sprake gebracht. Hij die buiten die palingenesie staat en haar als

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 294

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's