Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE CLASSICALE ZENDING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE CLASSICALE ZENDING.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zijn zoo geneigd over het eerste vers van het boek der Handelingen der apostelen heen te lezen. En toch opent dat vers ons het juiste inzicht in het boek der Handelingen. We lezen daar: Het eerste boek heb ik gemaakt, o, Theofilus, van al hetgeen Jezus begonnen heeft, beide te doen en te leeren tot op den dag, in welken hij opgenomen is.

In het Evangelie heeft Lucas dus beschreven hetgeen Jezus begonnen is te doen en te leeren. In het nu volgende geschrift wil Lucas, door Gods Geest geleid dus ons gaan melden, wat Jezus voortging te doen na Zijn hemelvaart. Het boek der Handelingen der Apostelen beschrijft ons dus eigenlijk niet de handelingen der apostelen, maar hetgeen Jezus voortging te doen, niet meer in eigen persoon maar door de hand der apostelen. In het boek der Handelingen lezen we dus het werk van den verhoogden Middelaar en Zaligmaker.

Na zijn hemelvaart werkt Jezus dus voort. Hij laat niet over aan de menschen om het werk voorttezetten. Ach, wat zou er dan van terecht gekomen zijn. Met de verbreiding van het Evangelie van Gods genade zou het op een reusachtige mislukking zijn uitgeloopen. Maar neen, Christus zelf breidt zijn kerk uit. Hij neemt zelf het werk ter hand. Dat doet hij door middel van Zijn Geest en van het Woord, dat hij door menschen laat prediken.

Christus werkt voort ook nog na den Apostolischen tijd. Hij werkt ook nu nog voort in de ontdekking van zondaren en in de verlichting van duistere harten. Hij werkt ook nu nog voort om uit der heidenen hart zich lof en eer te bereiden. Dat doet de verheerlijkte Middelaar ook nog in het werk van onze Classicale Zending. Als we telkens goede berichten van den voortgang van het werk uit Indië mogen ontvangen, is dat het werk van dien Zaligmaker, die aan de rechterhand des Vaders voortgaat met Zijn heer lijk werk.

Maar als nu Christus voortgaat te werken, mogen ook wij niet vertragen. Dat doet ook onze zendeling niet. Met grooten ijver werkt ook hij voort. In een voor enkele dagen geleden ontvangen schrijven, deelt hij mede den voortgang van het werk. Er blijft door Gods genade vraag naar dooponderricht. Behalve te Palopo is nu ook reeds een kerkje gebouwd te Pantilang en te Rante Balla, waar nu geregeld het Woord des Heeren wordt gepredikt. Ook in vele zendingsscholen wordt de bijbelsche geschiedenis aan de jeugd onderwezen. Verschillende middelen worden aangewend om het Woord des Heeren den heidenen bekend te maken.

Hoe groot wordt dit alles echter, als we nu hierin eens mogen zien de hancl van Hem, die aan de rechterhand des Vaders voortgaat. Zijn werk te doen tot uitbreiding van Zijn koninkrijk. Maar dan mogen we ook weten, dat diezelfde Middelaar ook het werk in onze Classis niet zal laten varen. Moge van Hem dan ook alleen onze hulpe zijn! Het zich steeds uitbreidende werk in Indië doet de uitgaven steeds meer stijgen. Daarom mag de Classicale Zendings Commissie niet stil zitten, maar moet ook met zijn arbeid niet vertragen. Zoo is in de voor enkele dagen gehouden vergadering van de genoemde Commissie weer besloten dit jaar een tweetal Zendingsmiddagen in onze Classis te houden. Waar deze bijeenkomsten gehouden zullen worden, is nog niet met zekerheid te zeggen. Dat vereischt nog al wat overleg. Naar alle waarschijnlijkheid zal de volgende maal D.V. hierover wel nadere mededeeling kunnen worden gedaan.

Geve de Heere intusschen vee) gebed en offervaardigheid voor Zijn werk!

Met vriendelijke groeten en hartelijke r~.nbeveling,

Secretaris van dè Cl. Z. C.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1934

Alle Volken | 16 Pagina's

DE CLASSICALE ZENDING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1934

Alle Volken | 16 Pagina's