Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending als Zelfverdediging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending als Zelfverdediging

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Vervolg)

Ook daarom is het goed, als getracht wordt ons aan te tonen, hoe noodzakelijk dat bevel van Christus is, ook ten opzichte van ons zelf, dus ook uit het oogpunt van zelfverdediging.

„De hele wereld is myn parochie", placht de beroemde prediker John Wesley te zeggen. J^aat ons dan tenminste zo ver komen, dat we van ganser harte zeggen: „Ook Toradja-land is onze parochie". Dat moest toch eigenlijk voor ons Nederlanders niet zo moeilijk zijn! Door de eeuwen heen zijn we een volk geweest met wijde perspectieven n.1. door onze wereldhandel en overzeese bezittingen. Maar toch, wonderlijk, ondanks onze wereldzaken, heeft ons volk zich niet aanstonds opgemaakt om het bij uitstek universele van zijn bezit óók wereldomvattend te maken: zijn geloof! O ja, reeds de Oostindische Compagnie „deed aan zending" in haar wingewest Indië en zélfs in de 18de eeuw, toen de geestelijke belangstelling voor Indië wel het verst beneden pari stond, schreef de „Hollandsche Maatschappij van Wetenschappen" te Haarlem nog een prijsvraag uit naar de beste middelen om het Evangelie in Indië te verbreiden, maar hoeveel verbetering ook reeds ia ingetreden, toch moet in het algemeen nog gezegd worden dat de belangstelling nog niet is geklommen tot dat peil, waarop ze behoort te staan en w& ér ze staat, als ons hart brandende is van begeerte om de eer van onze Koning alom te verbreiden en om het heil, dat in Hem is, overal te verkondigen. Hiermee doen we natuurlijk niets te kort aan de ijver van velen. Een ieder van ons onderzoeke maar zichzelf. Die veel doet, die weinig arbeidzaam is en die helemaal nog niet tot activiteit is overgegaan, die werkzaam is aan het thuisfront èn die z'n plaats gekregen heeft in de frontlinie. Wij allen mogen ons afvragen: „Deden we reeds dat, wat door Christus van ons geëist wordt". Wij allen mogen ons afvragen, of we tegenover zekere Oekba, die in z'n fanatieke ijver voor de verbreiding van de Islam in vroeger eeuw z'n paard de sporen gaf, het de AtlantischeOceaan indreef en uitriep: „Bij de grote Allah! Indien deze woedende zee mij niet tegenhield, zou ik doorgaan naar de volken van het Westen, predikend de eenheid van Zijn Naam en dodend allen, die zich niet willen onderwerpen", door Gods genade mogen zeggen: „Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig", 'k Verbeeld me niet aan inlegkunde te doen, als we mede in deze uitroep van de apostel Paulus lezen: „Wee mij, indien ik het Evangelie niet laat verkondigen", want de apostolische opdracht geldt ieder lidmaat der Kerk in overeenstemming met ieders gaven en krachten. Wee ons, indien we Christus' gebod verwaarlozen, vooral ook Zijn zendingsgebod! De wereld wordt door de voortschrijdende ontwikkeling der techniek steeds kleiner. De afstanden worden tot de kleinst-mogelijke propor-

ties teruggebracht, zodat de verstverwijderde werelddelen en landen a.h.w. vlak naast de deur komen te liggen. Daardoor ontstaat er niet alleen een vermeerderde uitwisseling van materiele belangen tussen de verschillende landen onderling, maar het veroorzaakt ook een geestelijke activiteit tussen de verschillende godsdiensten en idcologiën, die van het allergrootste belang is. Door boek en geschrift niet alleen, maar ook door persoonlijke verkondiging komen We in aanraking met eikaars geestelijke overtuiging. Dat geldt voor de volken van het Oosten evengoed als voor de onderscheidene landen van het Oude en het Nieuwe Werelddeel. En dat dit maar geen studeerkamertheorie is, bewijst de practijk van het dagelijkse leven. Ieder die geen vreemdeling is in het geestelijk Jeruzalem van onze dagen ziet en ervaart dagelijks, hoe de godsdienst van de Mammon, de verering van de stof z'n tienduizenden verslaat, ook al geschiedt dit nog niet altijd in de baarlijke vorm van de door de op het uiterste toegespitste „godsdienst" van het atheïsme van Lenin. Maar deze „godsdienst van de volkomen verwereldlijkte en vertechniseerde mens" wil zich niet beperkt zien binnen de grenzen van Rusland en is evenmin tevreden met de Rusland reeds toegevallen sateliet-staten in Europa en Azië! De „Strijdende Beweging der Godlozen" heeft de hele wereld tot haar parochie en zij zal niet rusten voor, indien het mogelijk ware, de gehele mensheid buigt voor God „Materie", die zijn zetel in de „heilige" stad Moskou heeft en zijn mausoleum, zijn praalgraf in dat van zijn profeet Lenin.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1951

Alle Volken | 16 Pagina's

Zending als Zelfverdediging

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1951

Alle Volken | 16 Pagina's