Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Iets over het onderwijs op Celebes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Iets over het onderwijs op Celebes

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Vervolg)

Mej. Eggink leidt de Huishoudschool, sinds dit jaar ook met een driejarige cursus. Reeds menige ambtenaarsvrouw heeft hier een moderner huishoudbeleid geleerd. En ook zijn de meisjes met een huishouddiploma gewenste leerling-verpleegsters in het ziekenhuis. De ervaring heeft geleerd dat deze meisjes met meer vrucht de verdere cursussen van dokter kunnen volgen. Hoewei de school subsidie ontvangt, moet net internaat waarin vele van deze meisjes wonen door de zending onderhouden worden. Mej. Eggink leidt ook dit internaat.

De Ambachtsschool in 1949 door de hr Leenman begonnen en, welke een jaar lang heeft gedraaid is nu onlangs heropend. Een Toradja, die de ambachtsschool heeft doorlopen, geeft er nu les. Het blijft nodig een beter bevoegd onderwijzer te zoeken om daar les te geven. Voor de vooruitgang van dit gebied is een ambachtsschool van evengroot belang als een S.M.P.! Wie meldt zich?

Rantepao telde al enkele jaren lang ook een Handelsschool, een particuliere. Bij het vertrek van het hoofd der school weid het een strijdpunt, , wie de school kon overnemen: de zending of de missie. Het resultaat is dat beide met dat werk zijn begonnen. Jammer dat Christenen zo'n verdeeldheid tonen voor net oog van 't heidendom.

Al deze scholen hebben dringend behoefte aan bevoegde leerkrachten inzonderheid voor wiskunde, Natuur-en Scheikunde, Handelskennis en Engels.

Tenslotte hebben we in Rantepao de Sekolah Al Kitab, zoals de opleidingschool voor evangelisten en predikanten heet.

In Makale staat het met lager onderwijs net als in Rantepao.

Het middelbaar onderwijs wordt gegeven op de: Normaalschool voor onderwijzers met vier-jarige cursus, een partiucliere S.M.P. (dit jaar pas begonnen), een Rooms S.M.P., welke dit jaar zijn eerste candidaten afleverde (en waarvoor men nu subsidie probeert te krijgen) een Roomse Huishoudschool met internaat.

Ik vergat nog te, zeggen dat de Roomsen ook een lagere school hebben, zowel in Rantepao als in Makale.

Overzicht der scholen te Rantepao.' 1. Middelbare scholen: Gouvernements S.M. P., particuliere S.M.P., in 1950 begonnen, particuliere Normaalschool, in 1950 begonnen, Roome S.M.P. (particulier), Huishoudschool, Ambachtsschool, particuliere Handelsschool, Roome particuliere Handelsschool, Mohammedaanse S.M.P.

2. vijf lagere scholen: één Roomse, één Chinese, één uitgaande van een Christelijke Toradjaschoolvereniging en twee gouvernementsscholen.

Na dit overzicht van de stand van laken op onderwijsgebied wil ik u iets vertellen van mijn werk in Rantepao.

Begin 1948 volgde ik een cursus van drie maanden te Amsterdam in het Indisch museum. Hier leerden we behalve de beginselen van de Indonesische taal iets over zeden en gewoonten, geschiedenis en hygiëne. Alles heel in 't kort. Eind Juli kwam ik te Rantepao aan. De nieuwe cursus begint daar op 1 Augustus. 'k Was dus net op tijd. De eerste morgen welke daar voor me aanbrak, was minder aangenaam: 'k had malaria. Maar na veertien dagen kon ik aan 't werk.

Ik was geplaatst aan de Christelijke Toradjaschool (C.T.S.) een school uitgaande van een Toradjaschoolvereniging, Het hoofd der school was toen de heer Jac. van den Berg. Bovendien was er gelijk met me begonnen mej. v. d. Andel. Wij drieën vormden het Nederlandse deel van het personeel der C.T.S. De anderen waren Toradja's

Misschien hebt u wel eens een foto van de school gezien? Wel aardig vindt

u? Ja, maar in werkelijkheid is het niet zo mooi. Het viel mij tenminste eerlijk gezegd een beetje tegen.

Het schoolgebouw bestond uit vier lokalen achter elkaar. Elk lokaal had verbinding met de buitenlucht en ook onderling waren ze verbonden. Alles was van bamboe gemaakt: palen, wanden van gevlochten bamboe en het dak van gespleten dito. De wand was maar twee meter hoog, reikte dus niet tot aan het dak. Tussen dak en de wand kon, tussen spijlen door, licht naar binnen komen. Dit licht werd getemperd doordat het dak ver uitstak, net als een luifel. Bij felle zonneschijn bood die luifel schaduw; bij regen kon men er onder schuilen. Ook de wanden tussen de lokalen reikten maar twee meter hoog. U kunt begrijpen dat zulke muren niet bepaald geluiddempend zijn. Wanneer je met enige verheffing van stem sprak, kon je buurman alles woordelijk verstaan. En wanneer de eerste klas in koor begon te lezen, was je niet gelukkig, als je net wat moest vertellen of uitleggen.

Gelukkig begon ik in de droge tijd en merkte niet dadelijk alle euvelen op. Vóór mij zag ik een klas met kinderen, die nieuwsgierig de komst van de nieuwe onderwijzer afwachten. Allemaal bruine gezichten. Eerst leek het of ze allemaal eendere gezichten hadden; bij nadere kennismaking viel 't wel mee. Bijna allen waren van Toradjastam; een paar Ambonnezen en enige Indo-Europeanen had ik in mijn klas. Ze zaten in lange banken, elke bank voor vier kinderen.

Ik kreeg een zesde klas van de lagere school. Gelukkig kon ik les geven in het Nederlands, 'k Moest echter niet vlug praten. Spoedig wenden we aan elkaar. Aan de wisseling der gelaatsuitdrukking konje zien, dat ze bij het vertellen meeleefden. Vele leerlingen waren Christen. (Protestant). Enkele waren Rooms, verder Mohammedanen en nog heidenen. Het percentage protestanten was er zo groot, omdat Rantepao al betrekkelijk veel Christenen heeft onder zijn inwoners, en omdat veel onderwijzers van zendingsscholen in de kampong hun kinderen naar onze school stuurden. Onze school was enigszins een standsschool, juUt omdat er onderwijs in het Nederlands werd gegeven. Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1952

Alle Volken | 16 Pagina's

Iets over het onderwijs op Celebes

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1952

Alle Volken | 16 Pagina's