Werkers gevraagd
Gaat ook gij heen in de wijngaard Malt. 20:4 en 7.
In de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard leert ons de Heere Jezus hoe God werkers in Zijn dienst uitzendt en hen loon geeft, niet als uurloon, maar als genadeloon. Alle arbeiders ontvangen één loon, al hebben zij niet allen even lang gewerkt. Zij die tegen deze handelwijze protesteren, krijgen als antwoord: of is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben? De Heere is vrij in Zijn doen en die vrijheid is wijsheid en liefde. Daarom past ons geen protest, maar gehoorzaamheid. Zijn dienst is een zalige dienst en Zijn loon is heerlijk. Uit deze gelijkenis is het een en ander te leren voor ons allen, ook ten aanzien van de zending.
Het moet ons direct opvallen, dat de heer des huizes alles doet om heel veel werkers in zijn wijngaard te laten arbeiden. Het is oogsttijd en dan zijn er heel veel werkers nodig. De oogst is rijp en groot en de arbeiders zijn weinigen. De Heere gaat werkers roepen. Wij leven in de oogsttijd. De Heere Jezus heeft vaker gesproken over de velden, wit om te oogsten (Matt. 9 : 37, Joh. 4 : 35). Wat een rijke boodschap! Wij vrezen vaak, dat het werk in Gods Koninkrijk tevergeefs is vanwege de tegenstand en de tegenstanders, in en buiten de Kerk. Lijkt het soms niet alsof satan met zijn oogst meer resultaat heeft dan de Heere? Wat een gevaarlijke bezigheid, dat zoeken naar vrucht! De oogst is groot, zegt de Heere en wij zetten er vraagtekens achter omdat wij geen vruchten zien. Tussen de tarwe is ook onkruid opgekomen en beide groeien tot de oogst en dan pas vindt de scheiding plaats tussen tanwe en onkruid (Matt. 13 : 24-30). De oogst is groot! De Heere riep aan het kruis uit: et Is volbracht. In Zijn wijngaard werken is werken in Zijn oogst, die Hij al bereid heeft. Er kan niets meer mis gaan. Vertrouwt dan Hem toe! Wat kan dat geloof ons bewaren voor twijfel, ongeloof, zelfverheerlijking alsof van ons werk de komst van Gods rijk afhangt.
De oogst is rijp en groot. De Heere des oogstes werft arbeiders, zoals wij in de gelijkenis lezen, op elk uur van de dag. Sommigen werken lang, anderen heel kort, maar één uur. Toch zijn beide door Hem geroepen en gezonden en zij krijgen beiden éénzelfde loon: ngaan in de vreugde des Heeren. Dat leert ons 's Heeren wijsheid en liefde. Er is geen doorgronding van Zijn verstand (Jes. 40 : 28). Wie in Gods wijsheid afdaalt en een grond zoekt, zal die bodem nooit vinden. Zijn wijsheid is altijd dieper dan wij peilen kunnen. Daarom past ons diepe venwondering en ootmoedige aanbidding.
Hier past alleen zwijgen. Wij hebben werkers gekend, die heel hun lange leven in 's Heeren dienst mochten staan en we hebben ze ook gekend, die na korte zendingsdienst al werden thuisgehaald. Maar hun loon is voor allen eender. De eersten protesteerden: dat is geen werk: zij hadden met langer werken meer verdiend. Maar zij moeten de oorzaak van hun protest in zichzelf zoeken: of is uw oog boos omdat ik goed ben?
Uurloon geldt in deze wereld en niet in Gods Koninkrijk, waar genade geldt en genoten wordt. Is dan één-uur-dienst in Gods oogst niet beter dan levenslang in de wereld? Voor de Heere geldt de tijdsduur niet. Hij handelt naar Zijn liefde. Bij Hem geldt de roeping, de zending. Lees de gelijkenis maar. 's Morgens vroeg zond hij ze al in de wijngaard. Drie uur later riep hij weer anderen: gaat ook gij heen in de wijngaard. Zo deed hij ook omtrent de zesde en negende ure en zelfs ter elfder ure. Hij zegt zelfs: Wat staat gij hier de gehele dag ledig? Gaat ook gij heen. Zo zendt de Heere altijd maar door nieuwe werkers in Zijn wijngaard, totdat de oogst voleindigd is.
Wat staat gij hier de gehele dag ledig? Geldt dat ons, lezers!? Wij kunnen ons heel licht verontschuldigen met die werkelozen: niemand heeft ons gehuurd. Is dat waar? Is Gods roepstem niet tot ons allen gekomen: gaat ook gij heen? Of hebben wij Zijn oproep naast ons neergelegd? Uitvlucht: ik ben nog onbekeerd. Hoe heb ik het met je? Heeft God je al niet van jongsaf tot bekering geroepen? Waarom niet gegaan? Je kon niet en wees maar eerlijk: je wou niet, nü tenminste niet, eerst willen wij het leven genieten en later zullen we wel andere wegen gaan.
We kunnen uitstellen, heel lang. Maar vandaag zegt de Heere: Wat staat gij hier de gehele dag ledig? Gij, die al lang geroepen zijt en niet gehoord en gehoorzaamd hebt. Is dat ledig staan verantwoord voor God? De Heere zegt het nog één keer: gaat ook gij heen, al was het maar voor één uur. Wat een vriendelijke en sterke aandrang!
Wij zijn geneigd de dienst in de wijngaard te beperken tot bepaalde werkers nl. tot predikanten en zendelingen. Die hebben een ambtelijke roeping, maar er is ook een algemene roeping, een gemeentelijke, want ons aller roeping is in Gods dienst uit te gaan. Dat kan overal en op allerlei manieren. Vergeet toch voor alles het gebed niet. Zou dat niet een stille en toch sterke dienst zijn in Gods Kerk? Of verachten wij het gebed, omdat wij preken en getuigen, vooral voor de grote massa, veel belangrijker vinden? Of uitgezonden te worden naar een vreemd land, onder heidenen? Als wij staan naar grote dingen, zullen wij leeg staan op de markt, omdat wij in eerzucht en hoogmoed het kleine werk verachten.
Wat staat gij hier ledig? Bidt toch en zoekt den Heere te dienen in de kleine dingen. Wat is groot in Gods dienst en wat is klein? Het beste is horen en doen wat God ons ter hand stelt. Denk eens aan verspreiding van lectuur, waarmee je de naaste buurman in aanraking brengt met Gods Woord. Denk eens aan een eenvoudig gesprek met je vriend of vriendin. Denk eens aan de hulp die je verlenen kunt in het werk van een plaatselijke zendingscommissie. Zo zou er veel meer te noemen zijn. Wat staat gij hier ledig? Wie dat woord als een oproep gehoord heeft, kome tot schuldbelijdenis en gebed en ga dan maar. Wie lief heeft, weet wel een eenvoudig middel te vinden om in Gods koninkrijk te werken. Waar liefde ontbreekt, is alles te veel.
Wat staat gij hier ledig? De Heere heeft werk voor ons. Bidt en Hij zal ons de weg wijzen en alles geven wat nodig is om in Zijn oogst te dienen. Ik heb als antwoord der gehoorzaamheid gedacht aan het brede terrein van de zending: zending in Nederland en daar buiten. Inwendige en uitwendige zending zijn beide ondanks alle verschillen in werk, aanpak enz. toch één in de opdracht: gaat ook gij heen in de wijngaard. Sommigen zullen daarvoor naar het buitenland gaan, anderen mogen hier blijven, maar zij gaan wanneer en omdat zij Gods roepstem gehoord hebben en in liefde gehoorzamen aan Zijn Woord.
Ga maar waar de Heere ons roept en Hij zal ons te verstaan geven hoe wij in Zijn dienst mogen bezig zijn.
Hoe beschamend is zijn vraag: wat staat gij hier de gehele dag ledig? Hoe nodigend, ja dringend is Zijn antwoord: gaat ook gij heen in de wijngaard.
Dat is ook nodig in 1979, zolang het nog de elfde ure is. Gaat ook gij? ? ?
Huizen
Ds. J. de Lange, voorzitter GZB.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979
Alle Volken | 16 Pagina's