Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HERVORMINGSDAG

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HERVORMINGSDAG

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De herdenking van 31 October

Telken jare wanneer de dag van 31 October aanbreekt, worden wij met onze gedachten teluggejracht naar hetgeen Ck> d gewrocht heeft op dien zooveel beteekenisvollen dag.

Reeds zoovele eeuwen ? n jaren is h-et geleden dat Dr. iVIaarten Luther aan de Slotkerlc te Wittenberg zijn 95 stellingen aanplakte, doch steeds is het een he. inneringsdag gebleven. Een dag waaraan de Roomschen terugdenken, maar inzonderheid de Protestanten. •Wat de dichter van Ps. 76 Detuigde „Gij deedt een oordee» hoeren uit den hemel, de aarde vreesde en werd stil" is ook op dien zoo gedenkwaaraigen dag bevestigd voor de strijdende Kerk op aarde.

Rome kreeg toen den nekslag, de waarheid zegevierde en de ieer van vrije genade werd als een banier opgericht. Rome had de waarheid verloochend al sffids lange jaren. Jezus als die Eenige Zaligmaker was verworpen. De grondslagen der zaligheid waren ondermijnd en een „ieer' werd gehuldigd, waardoor de Souve: einiteit Gods werd verkracht, het volmaakte Êorgv/erk van Christus a s onvolkomen gebrandmerkt, doch ook miskend de noodzaKelijke bC'diening des Heiligen Geestes. Gods eeuwig Woord had geen zeggenschap meer, en allerlei •xer.schelijke vonden waren caarom in de plaats gesteld.

Christus had afgedaan, en de Paus van Rome regee: de, als üe Stedehouder van Christus. Onen bijgeloof was in de plaats gekomen van het geloof dat eenmaal den vaaeien was over»geleverd. Reeds vele jaren waren Aflaten verkocht, en ver-^{eving der zonden veizekerd aan degenen die tot eiken prijs streden voor de Roomscne Ktt-k.

Zalig worden hing geheel en al af van den mer.sch en men kon door de we: ken gerechtvaardigd worden.

De Roomsche K-ertk m^cht den naam van „Ke'ik" riet meer aragen. Immers wij kunnen de ware Kerk daaraan kenren, „aan de zuivere prediking van Gods Woord en de rechte bediening der Sacramenten". En waaraan wij 'het kunnen weten, dat de waarheid zuiver wordt gepredikt?

Daaraan, dat God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt. God alles, en wij niets. „Niets in or.s, maar al in Hem Zoo komt men in Jeruza'.em"

In een stikdonkeren nacht Verkeerde de Kerk, toen God er over opstond. Ja, met alle v: ijmoedigbeid kunnen wij daarvan zeggen: „Dit is van den Heere geschied". Wat daar plaats had op dien 31en Oc'O' ber van 1517 is geen menschenwerk geweest. O neen, toen heeft God van den 'hemel gesproken.

Luther is geboren 10 November 1483 te Eisleben, uit zeer Eenvoudige ouders. Hij was eer. zoon des volks, en is dat ziJn gansche leven gebleven. Velen vergeten hun afkomst, wanneer God hen verhoogt, doch dat Was bij hem niet het geval. Een zeer strenge opvoeding had LuOher genoten. Zijn vader was mijnwerker. Wat is God wen-

In 1501 ging Luther naar de Uni'.ersiteit te Erfurt, om naar oe begeerte zijns vaders te studeeren in de rechten. Dat leven was in die öagan zeer ruw. 8ij één van de vele vechtpartijen, die er dikwijls onder de studenten p aats hadden, werd een van Luthers vnen(? en doodgestoken. Enkele maanden later, toen Luther van een reis om zijn vaeer te bezoeken, terugkeerde, niet ver van Erfurt, werd hij door een Zwaar onweder overvallen. De bliksem sloeg vlak bij hem in, wat zeer dieven indtuk op hem maakte. Diep ontsteld eti ontroerd riep hij: Help, lieve Sint Anna, ik zal monnik worden. Spoedig daarop is .hij naar een klooster gegaan, zich teiugtreltkend uit het volle leven.

IStu had Luther van kindsche dagen diepe indrukken gehad van Gods gerechtigheid. Nimmer had hij gerust geleefd. O, wat heeft hij zich zelf gepijnigd om zalig te worden. Hij vastte, bad veel, kastijdde menigmaal zichzelf, en stelde alles in het werk om God te voldoen en de zaligheid te verdienen.

In zwaren zieleslrijd werd hem aangeracen» den Bijbel te lezen-Dien raad kreeg hij van Von Stauprz, dien hij later noemde: „Zijn vader in de leer des Evangelies, die mij in Christus gebaard heeft."

Von Siaupitz wees hem gedurig op Christus, als de eenige Toevlucht in al zijn angsten en barauwdfceden. Vreesöe Luther voor Christus als den strengen Rech'er, dan Christus sprak Von Staupitz: .. verschrikt niet, maar ver troost".

IVIet k'acht kwam van den hemtl in Luthers ziel: „Zoo waarachtig als Ik leef, spreekt ce Heere Heere, Zoo Ik lust heb in den dood des goddeloozen, maar daarin heb Ik lust, dat de goddelooze zic^h bekee^ ïè van zijn weg en leve". Efi later werd in zijn hart verklaard: „De rechtvaardige zal uit het geloof leven."

In 1507 bn'ving Luther de priesterwijding en in 1512 weid hij bevorderd tot Doctor in de Theologie.

In die tijden hield Luther Voorlezingen over de Psalmen, den brief aan de Romtinen, Ga.aten, Hebreen en Titus. Groot was de belangstelling wanneer Lu; ter Bptrad.

In den winter van 1512—13 is hij lot volle licht gekomen. Hij werd voor zijn eigen ziel er in gefundeerd, dat de mensch gerechtvaardigd wordt niet uit de werken der wet, maar door het geloot in Jt: zus Christus. God sneed hem af in Zijn Vierscjiaar en nam hem over ia Zijn eeuwig Verband met bewustheid voor zichzelf. Lut'hr werd kampioen tegen de leugen, en voor de Waarheid. Die Augustijner monnik trok ten strijde met het zwaard van Gods Woord. Onbeschaam< 3 t ad Tetzel op met zijn godslasterlijke frac'ijken (verkoop van aflaten voor alle mogelijke gruweldaden). Meer en meer werd in Rome's Ke; k de leugen geloofd, en de waarheid verworpen. Krachtige Protesten werden gehoord uit I-uthe s mond en pen, doch menscnelijk gesproken alles tevergeefs.

Zoo brak de 31e October aan.

Op l'Nov. zou het als naar gewoon'e „Allerheiligen" zijn. Op zulk een dag stroomde 'het volk nasr de kerk. Luther begaf zich a^n oen vooravond van dien d; g naar de Slotkerk te Wittenberg en sloeg aan de kerkdeur zijn 95 stelllr gen aan, met het aanbod om den volgenden dag iti een openbaar desa» deze stellingen te verdedigen, 't Was maar een oogenblik en m-cer dan 4000 exem-—-, , , .. Pl? ren weraen_ waren vejkocht.^Jn^U < ^a§en tijds de stel ingèn door heel Duitschland ver-Sireid en de stoot tot de gezegende Kerkhervorming was gegeven. He» is een daad des geloofs gewefs% wat Luther daar heeft, verricht. God heeft er Zijn zegel aan .gehecht. Vele rnonr iken werden geschokt; anderen onthandden echter in woede. De hel brak los. Van alle kanten, maar God ging < iocr en werkte door.

Ds. LAMAIN.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1945

De Banier | 4 Pagina's

HERVORMINGSDAG

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1945

De Banier | 4 Pagina's