Rust in de onrust
In de groote verwarring waarin wij, na de zoo ontzettende bang'e worsteling, ons om der zonden wil overkomen, leven, is er bij velen een weifeling ontstaan, vooral nu, nu, zoo de l Heere wil, straks de stem moet worden uitgebracht, ons volk zich uitspreken moet na daarvan 7 ja. e ren te zi, in verstoken geweest.
Er is Vrees voor revolutie, geen wonder, het gezag wankelt. Er zijn personen, die rede. neeren: Het Christendom is er nu bijna 2000 .jaren, en wat heeft het gebracht? De wereld is gebracht aan den rand van haren ondergang. Dat is nu het resultaat. De eene oorlog volgt op oen andere, de eene nog verschrikkelijker dan de rindere, en het christendom heeft niet de kracht dat te keereu. Daarom, er moet wat anders gebeuren, we moeten eeiï andere richting uit. Geheel zonder gods, dienst, neen, dat onze volksaard niet. dat kan niet, maar alleen steunen op den godsdienst, dat kan ook niet, dat heeft gefaald, en daarom zullen wij nu dien godsdienst wat gaan verfraaien wat verstevigen met eigen denken en kunnen, en zullen zij dien wat aangenamer maken opdat de breede massa daarin elkander vinden en zoo te zamen streven kan naar 'n verwerkelijking van droom van vrede, welvaart en Ron droom van vrede, welvaart en geluk.
Zeker, er zijn er welke open. lijk gstuiffon dat zij niets van (!od en Zijn dienst moeten hebben - en dat zii andere waarden aanbieden van eigen zede. eigen rede, eigen begrip van wat goed en kwaad is. die enkel en alleen den mensch verheffen Zij weten wat zij willen: Zonder God. zonder Zijl, Woord, zelf regelen, zelf stellen, zelf doen.
Velen twijfelen echter, zij ver. kennen het terrein, zij zoeken, zij willen beter, zij meenen mogelijk iets te hebhen gevonden, maar .. zij twijfelen • Zij koesteren vrees om vast te houden; aan God en Zijn Woord, en zijn ook niet bewust of het andere wel goed zal zijn. Zij vreezen dat hetgeen voorheen was niet in staat zal zijn om den chaos op te heffen, en.. daarin hebben ze gelijk.
Toch handelen zij verkeerd met te denken dat een meng.sel van eigen kennen en kunnen, vermengd mei wat godsdienst, de uitkomst geven zal. Het zal blijken een zandgrond te zijn waarop niet te bouwen valt. De vastigheid die noodig is, is alleen te vinden in God en Zijn Woord.
Ontstellend is het dat zoo'bree. de kringen geheel buiten de ken. nis van God en Zijn Woord leven, ook in ons vaderland, of dat die kennis zoo gering is dat men niet beseft dat het Gods Woord en geen menschcn woord is. Indien Gods Woord gekend werd zou men niet zoo redeneeren als bo. ven vermeld, want dan zou be. kend zijn dat Christus getuigde: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen OP aarde, maar veeleer veideeldheid. Dan zou er mee gerekend worden dat de mensch door den zondeval hatelijk is geworden en anderen hatende, dat . de vrede van de aarde is geweken doordat de mensch zelf den strijd aanbond tegen God, dat voorzegd is dat er zullen zijn oorlogen en geruchten van oorlogen en beroerten, dat de mensch zelf zijn weg bedorven heeft. Maar ook zou men kunnen weten dat in het houden van Gods geboden groeten loon ligt, dat God eischt dat we naar Zijn wetten zullen leven, handelen en wandelen, dat God zelf een v«e^ ontsloot waardoor de gevallen mensch weder, om met Hem verzoend kan wor. den door den dood Zijns Zoons, en vrede kan verkrijiren.
En Gods Woord is niet alleen geldis; voor ons persoonlijk leven, 7iaar ook voor het staatkundig leven. Gods woord geldt niet al. leen voor den mensch, maar ook voor de volkeren, zooals ze in gemeenschap leven.
Daarom is het noodig dat niet alleen voorheen, maar ook nu, ja inzonderheid .nu, ons volk wordt toegeroepen, keert terug naar de grondslagen welke ge in Gods Woord vinden kunt, zooals de Staatkundig Gereformeerde Par. ij, krachtens haar Program van Beginselen doen wil.
Groot zijn de weldaden ons land n ons vplk bewezen. Wij mogen weer vrij zijn, vrij om te spreken, vrij om te getuigen, vrij om ons land te besturen, vrij om onzen staatsvorm te bepalen. Onze Geëerbiedigde Koninginne mocht weer terugkeeren tot Haar land en volk. God deed niet naar onze zonden en schenkt nog verademing, legt nog mest om Neerlands boom.
Zullen we met die weldaden in ons zelven blijven? Zullen we met die weldaden steeds verder hollen op de van God afwijkende wegen? Zullen we God tergen, met onze werken, met eigen kennen en kunnen, met verheffing van ons. zelven? Was 't niet juist die verheffing van den mensch die we tegenstonden in het zoo verderfe. lijke nazi.systeem waarvan de leiders zich gelijk, ja boven God wildon stellen?
Dat werd aangevoeld, de ondeugdelijkheid werd beaamd, maar nu? Moeten wij dan nu. zij het dan ook gradueel verschillend, ook gaan bouwen op eigen kennen en kunnen, op menscheliiko goed 'ndiïheden en goede eigenschappen?
De grondslag daarvan is niet hecht, ligt in het stof, is ondeugdelijk omdat zij voor God niet kan bestaan Terug o volk van Ne. derland. terug naar de oude pa. den, terug naar God en Zijn Woord. Zijn wet en anders zal er geen dageraad meer zijn. God is jaloersch op Zijn eer, daarom kan de grondslag den mensch wat en God wat, niet be. staan.
Wat men ook denken mo? e van hetgeen voorheen was en nu is, de grondslas welke de Staatkun' dig Gereformeerde Partij ons volk voorhoudt is hecht en sterk ge. bleken, de eeuwen door. ? Iel is een grondslag waart op ons land vrij kwam van het juk van Spanje eti Rome. Het is een grondslag die door de Hervorming weer naar voren kwam
Vrijheid bracht de Hervorming, maar niet de vrijheid- welke gelegenheid geeft tot losbandigheid, geen vrijheid voor ieder wat wils. geen vrijheid om aan een ieder toe te laten te doen wat goed is in zijn oogen. geen vryheid om in het openbaar te ge. tuigen en te zeggen wat tegen God en Zijn Woord ingaat, maar een vrijheid in de gebondenheid aan Gods Woord.
Daarom, o Neerlands volk, keer onvoorwaardelijk terug tot God en Zijti Woord Maar dan ook alleen bouwen op dien grondslag. Niet vermen. gen. Geen samengaan en samen, voeging van een mongse, van eigen donken, kennen en kunnen met wat God gebiedt. Geen sa. mengaan met het humanisme, geen samengaan met Rome, maar ook niet met hen die niet onvoorwaardelijk Gods geboden voor overheid en onderdaan ten richtsnoep nemen
De Staatkundig Gereformeerde Partij wil samenbinden allen die zich scharen om ^e aloude, onverkorte, belijdenis, gegrond op Gods Woord, onverschillig van welke kerkgroepeering zy ook zijn.
Veel is er verwoest in ons land, veel stoffelijks, maar bovenal veel geestelijks. Velen hebben hun bestaan zien verdwijnen, de eene in het water, de ander door het 'vuur. Er zijn wonden geslagen die niet meer te heelen zijn, maar ook zijn er rampen ontstaan welke niet door den persoon alleen, niet door een bepaalde streek, maar door geheel ons land en volk moeten gedragen worden. Voorop staat bij de Staatkundig Gereformeerde Partij de terug, keer tot God. het wandelen ia Zijn wegen, bet onderhouden van Zijn geboden, maar juist daarom is er ook het streven om (Zie vervolg pag, 4 Ie kolom onderaan) • de welvaart te bevorderen de gerechtigheid te betrachten, het zoeken naar esu .juiste maatschappeli.jke verhouding, het ir. billijkheid vergoeden van de door Oorlog geleden schade, het trachten om den toestand op 't platte, land te verbeteren- opdat de vlucht uit den landarbeid worde tegengegaan en de landbouwer Weer kan medewerken om, onder Gods zegen, )ns volk uit eigen bodem te voeden.
Er zal altijd iets aan mankee. ren, de wereld zal geen paradijs worden, zooals wel gedroomd wordt, want al het menscheli.jk werk is onvolmaakt en met zon. den bevlekt. De wereld zal niet de rust geven die volmaakt is, er zal onrust blijven. Maar, bij alle ellende, bij alle onrust, kan er steun gevonden worden, kunnen twijfelingen worden weggenomen, indien ons volk mag worden teruggeleid en mag terugkeeren tot God en Zijn Woord, mag bouwen op den grondslag die niet wankelt noch bezwijkt. Tegen de revolutie, het Evangelie. Maar dan ook het volle Evangelie. Geen mengsel van eigen gedichtsel, maar een on. voorwaardelijk bouwen op den grondslag van Gods Woord, want «lies wat daar buiten is kan geen rust geven.
D. KODDE.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1946
De Banier | 8 Pagina's